خانه / اجتماع / افزایش درخواست ترک تابعیت شهروندان افغانستان

افزایش درخواست ترک تابعیت شهروندان افغانستان

درخواست ترک تابعیت شهروندان افغانستان رو به افزایش است . 

کابل/۱۲دلو/فرهنگستان

امان ریاضت سخن‌گوی وزارت عدلیه می‌گوید که در جریان سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۷۸ شهروند کشور درخواست ترک تابعیت کردند.
سخن‌گوی وزارت عدلیه در صحبت با رسانه ها گفته است:”حدود ۴۷۸ شهروند افغانستان در جریان سال ۲۰۱۹ میلادی درخواست ترک تابعیت داده است که درخواست ۱۵ تن آنان نهایی شده و دوسیه‌های متباقی افراد تحت بررسی قرار دارد”.
به گفته‌ای آقای ریاضت آن عده از افغان‌های که درخواست ترک تابعیت کرده اند در کشورهای آسیایی میانه، ایران، روسیه، اتریش، هالند و برخی کشورهای دیگر زندگی می‌کنند و دلیل عمده درخواست ترک تابعیت شان قوانین کشور دومی و ازدواج بوده است.
این در حالی است که در جریان سال ۲۰۱۹ میلادی، شماری از شهروندان کشورهای دیگر، خواهان تابعیت افغانستان شده اند.‌
سخنگوی وزارت عدلیه می‌گوید:به تعداد ۱۷ پرونده کسب تابعیت از طریق وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان به وزارت عدلیه آمده که شهروندان کشورهای خارجی بودند و درخواست تابعیت از افغانستان را داشتند. اینها بیشتر شهروندان ازبکستان، مصر، انگلستان و برخی کشورهای دیگر اند.
نبود کار و اشتغال بحران‌های را در جامعه ایجاد کرده است و سبب شده که نیروی کار جذب کشور های پیشرفته شود. در جریان سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۴۰۰ شهروند افغانستان درخواست ترک تابعیت داده بودند.
بربنیاد آمارهای رسمی وزارت عدلیه در جریان چهارسال گذشته، در حدود دو هزار ۹۰۰ شهروند افغانستان درخواست ترک تابعیت کرده اند.
مقام‌های افغان وضعیت سیاسی، اجتماعی، فقر، جنگ و بیکاری را از دلایل دیگر ترک تابعیت می‌دانند.

سمیع صدیقی

خبر نگار فرهنگستان از کابل

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*