خانه / خانواده / زنان / افزایش آمار ازدواج اجباری دختران در حاکمیت طالبان

افزایش آمار ازدواج اجباری دختران در حاکمیت طالبان

کابل/۱عقرب/فرهنگستان
اندیشکده استیمسون در مطلبی نوشته است که ازدواج‌های اجباری مقام‌ها و جنگجویان طالبان با زنان و در برخی موارد با دختران، از سراسر افغانستان گزارش می‌شود.
به نوشته این مرکز، ازدواج کودکان نیز در نتیجه بحران اقتصادی گسترده، رو به افزایش است.
این نهاد به فرمان چندی پیش، منسوب به هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان اشاره کرده که در آن ازدواج اجباری را ممنوع کرده است.
این فرمان که در ماه قوس سال ۱۴۰۰ صادر شده، پس از آن از سوی سخنگویان طالبان رسانه‌ای شد که گزارش‌هایی از ازدواج اجباری با زنان و دختران مطرح شد.
مجله دیپلومات در میزان سال ۱۴۰۰ در گزارشی در مورد ازدواج اجباری طالبان، داستان زنی را نوشت که به زور به عقد یکی از جنگجویان این گروه درآمده است.
این زن به مجله دیپلومات گفته جنگجوی طالبان تهدیدش کرده بود که اگر با او ازدواج نکند، هم به او تجاوز و هم فرزندانش کشته می‌شود.
گزارش‌های موثق در مورد ازدواج اجباری طالبان، به همین یک مورد خلاصه نشد.
در سال جاری نیز الهه دلاورزی، یک دانشجوی طب فاش کرد که بارها از سوی سعید خوستی، سخنگوی سابق سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان مورد تجاوز جنسی و خشونت قرار گرفته. او گفت پس از تجاوز، سعید خوستی او را به زور به نکاح اجباری خود درآورد.
نمایندگی سازمان ملل در افغانستان فورا به این مساله واکنش نشان داد و تاکید کرد که عاملان نقض حقوق زنان باید مورد بازخواست قرار گیرند.
مرکز تحقیقاتی استیمسون اما می‌گوید بر خلاف فرمان رهبر طالبان، ازدواج‌های اجباری طالبان از سراسر افغانستان گزارش می‌شود و به نظر می‌رسد مانعی هم از سوی مقام‌های این گروه نیست.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*