خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / افتتاح بند کمال خان در نیمروز

افتتاح بند کمال خان در نیمروز

کابل/۴حمل/فرهنگستان
پس از پنج دهه انتظار همزمان با روز ملی مدیریت آب، رییس‌جمهور غنی بند کمال‌خان را در ولایت نیمروز افتتاح کرد.
در مراسم افتتاح بند کمال خان، افزون بر آقای غنی، معاونان رییس‌جمهور و شماری از مقام‌های بلندرتبه‌ی دولتی نیز اشتراک کرده‌اند.
رییس‌جمهور غنی در این مراسم با تأکید به مدیریت آب‌های افغانستان گفت که پس از این آب‌های افغانستان به‌گونه رایگان به کشورهای همسایه نخواهد رفت.
رییس‌جمهور افزود که ساخت بند کمال خان باعث شده‌است که پس از این توافق‌نامۀ آب دریای هلمند با ایران به‌گونه کامل رعایت شود و اگر ایران بیشتر از آنچه‌که در این توافق‌نامه آمده‌است، آب می‌خواهد در برابر آن به افغانستان نفت بدهد.
بند کمال‌خان یکی از بندهای آب مهم افغانستان است که کار دیزاین و ساخت آن در سال ۱۳۴۵ خورشیدی آغاز شده بود.
مرحله‌ی اول ساخت این بند در سال ۱۳۹۱ و مرحله‌ی دوم آن در سال ۱۳۹۴ تکمیل شد. کار ساخت فاز سوم این بند نیز در اواخر ماه حمل سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود. در آن زمان هزینه‌ی ساخت این بند ۷۸ میلیون دالر اعلام شده بود.
آب‌گیری این بند در اول ماه دلو سال گذشته‌ی خورشیدی آغاز شد. بند کمال‌خان ظرفیت ذخیره‌ی ۵۲ میلیون متر مکعب آب را دارد که می‌تواند حدود ۱۷۴ هزار هکتار زمین زراعتی را آبیاری کند.
این بند همچنان ظرفیت تولید نُه میگاوات برق را نیز دارا است.
بند کمال‌خان در سال‌های گذشته مورد حملات گسترده قرار گرفته است. به اساس معلومات اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری، تنها در جریان دو سال گذشته، ۳۵ مورد حمله‌ی تهاجمی، چریکی و انفجاری بر این بند صورت گرفته است. همچنان این بند در این مدت، ۱۶ بار هدف حملات سلاح ثقیله قرار گرفته است.
در جریان این حملات، ۳۹ نفر از نیروهای امنیتی کشته و یا زخمی شده‌اند. همچنان ۲۸ نفر از کارکنان و محافظان این بند نیز توسط «طالبان» به اسارت گرفته شده‌اند.
رییس‌جمهور از طالبان خواست که زیربناهای افغانستان را آماج قرار ندهند: «کسانی‌که در جنگ استند از شان می‌خواهم که برای ده دقیقه به بند کمال‌خان فکر کنند. شما سال گذشته به ارزش یک میلیارد دالر تأسیسات افغانستان را ازبین بردید. بند کمال‌خان به ۱۲۰ میلیون دالر ساخته شده‌است؛ به این حساب، شما مردم افغانستان را ده برابر بند‌کمال‌خان محروم کرده‌اید.»
رییس‌جمهور در هنگام افتتاح این بند، به آرام‌گاه‌های نیروهای امنیتی که در جریان حملات بر بند کمال‌خان کشته شده‌اند، اکلیل گل گذاشت.
بند کمال خان با هزینه ۱۱۱میلیون دالر بر روی دریای هیرمند در ولسوالی چهاربرجک ولایت نیمروز ساخته شده‌است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*