خانه / دانش / آموزش و پرورش / اعلام نتایج کانکور افغانستان؛ سلگی برنده‌ی مقام اول آزمون کانکور ۱۴۰۰ شد

اعلام نتایج کانکور افغانستان؛ سلگی برنده‌ی مقام اول آزمون کانکور ۱۴۰۰ شد

کابل/۳سنبله/فرهنگستان
نتایج آزمون کانکور ۱۴۰۰ خورشیدی افغانستان امروز (چهارشنبه، ۳ سنبله) اعلام شد در این رقابت از میان نزدیک به ۲۰۰ هزار داوطلب، سلگی از کابل مقام اول را کسب کرده است.
عبدالقدیر خموش، رییس اداره ملی امتحانات هنگام اعلام نتایج آزمون کانکور گفت که در آزمون امسال ۱۹۷ هزار و ۹۲۸ داوطلب شرکت کرده بودند که از این میان، ۶۸ هزار و ۹۳۰ داوطلب در دانشگاه‌ها و ۱۱ هزار و ۴۳۵ داوطلب دیگر در مؤسسات تحصیلات نیمه عالی کامیاب شده‌اند.
سلگی فرزند موساخان از لیسه محمداکبر خان پامیر ولایت کابل فارغ شده و با کسب ۳۵۲.۵۷۵ نمره در دانشگاه طبی ابوعلی سینای کابل راه یافته است.
حسام‌الدین فرزند کرام‌الدین از لیسه میرغلام محمد غبار با گرفتن ۳۵۲.۵۳۳ نمره مقام دوم را کسب کرده و در دانشگاه طبی ابوعلی سینای کابل کامیاب شده است.
ثناءالله فرزند بسم‌الله از لیسه حبیبیه‌ی کابل نیز با کسب ۳۵۰ نمره مقام سوم را کسب کرده و در دانشگاه طبی ابوعلی سینای کابل کامیاب شده است.
همین طور، صدام فرزند اول سعید از کابل، ارشاد فرزند عبدالکریم از هرات، محمدمنصور فرزند نصیراحمد از کابل، سید مرتضی فرزند سید جواد از ولایت غزنی، بی بی مریم فرزند سید میران از کابل، مصطفا فرزند محمدجواد از کابل و حسنیه فرزند محمدهادی از ولایت بلخ به ترتیب جایگاه چهارم تا دهم را کسب کرده‌اند.
آقای خموش گفت که در حدود ۹۰ هزار نفر دیگر نمرات کامیابی دارند، اما معیارهای انتخاب‌شان را تکمیل نتوانسته‌اند. به‌گفته‌ی او، این افراد بدون هیچ امتحان دیگری، در دانشگاه‌های خصوصی جذب شده می‌توانند.
رییس اداره ملی امتحانات افزود که ۹۷.۵۷۵ درصد داوطلبان کانکور امسال کامیاب شده و چهارهزار و ۳۶۴ نفر دیگر ناکام مانده‌اند.
آزمون کانکور امسال در سه دوره برگزار شد. دور اول در ۲۵ ولایت، دور دوم در هشت ولایت و دور سوم تنها در ولایت کابل برگزار شد. ۱۹۹ هزار و ۷۲۵ دانش‌آموز برای ورود به این آزمون ثبت نام کرده بودند.
این درحالی‌است که سال گذشته نیز یک بانو به نام شمسیه علی‌زاده مقام اول آزمون کانکور را کسب کرده بود.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*