خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / از سرگیری فعالیت‌‌های کمیسیون حقوق‌بشر در افغانستان

از سرگیری فعالیت‌‌های کمیسیون حقوق‌بشر در افغانستان

کابل/۳۰ثور/فرهنگستان
به دنبال لغو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سوی حکومت سرپرست طالبان، این کمیسیون در پیامی خطاب به مردم افغانستان گفته است که با رییس و کارمندان جدید به کارش ادامه خواهد داد.
در پیام کمیسیون مستقل حقوق بشر که ام‌روز (جمعه، ۳۰ ثور) منتشر شده، آمده که با تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ پانزده آگست سال گذشته، این کمیسیون نیز با بحران‌های امنیتی، مدیریتی، هویتی، نبود هماهنگی، نبود منابع و خلاء رهبری مواجه شده و از پانزده آگست سال گذشته به این طرف دفاتر ساحوی‌اش توسط طالبان تصرف و در موارد زیادی از سوی این گروه تاراج شده‌است، از این رو رهبری کمیسیون برای از دست‌دادن منابع، نتواسته قرارداد کارمندانش را تمدید کند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر در این پیام گفته که شهرزاد اکبر، رییس پیشین این کمیسیون بنابر «خواهش شخصی و مشغول‌بودن در ساحات دیگر»، از سمت خود کنار رفته و در نشستی با اعضای رهبری این کمیسیون، نعیم نظری را به‌عنوان سرپرست پیشنهاد کرده است. در پیام کمیسیون حقوق بشر آمده است که آقای نظری با اتفاق آرای اعضای رهبری به‌عنوان سرپرست تعیین شده است.
طبق این پیام، رهبری کمیسیون در حال حاضر با نهادهای بین‌المللی حقوق بشری، از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل، کمیشنری عالی حقوق بشر، مراکز هماهنگی نهادهای ملی حقوق بشر و… در تماس است و در راستای داعیه‌ی بزرگ حقوق بشر، مأموریت خود را به دور از هر گونه رویکردهای سیاسی، به‌گونه‌ی مستقلانه و با کارمندان جدید به پیش خواهد برد.
این درحالی است که حکومت سرپرست طالبان چندی پیش کمیسیون مستقل حقوق بشر، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، دبیرخانه‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا، شورای عالی مصالحه و شورای امنیت ملی را منحل علام کرد.
در مکتوبی که انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی طالبان صحت آن‌را تأیید کرده، آمده که این اداره‌ها براساس دستور شفاهی ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه منحل شده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*