خانه / خبرها / ارتش‌های آمریکا و ناتو تا ۱۴ ماه دیگر خاک افغانستان را ترک می‌کنند

ارتش‌های آمریکا و ناتو تا ۱۴ ماه دیگر خاک افغانستان را ترک می‌کنند

بر اساس موافقتنامه صلحی که میان آمریکا و طالبان  به امضا رسیده است، ارتش‌های آمریکا و ناتو (پیمان آتلانیتک شمالی)  تا ۱۴ ماه دیگر خاک افغانستان را ترک خواهند کرد.

طبق این موافقتنامه که روز شنبه بعدازظهر در دوهه پایتخت قطر به امضا رسیده است، آمریکا مقدمتا و ظرف ۱۳۵ روز تعداد سربازانش را در افغاستان به ۸۶۰۰ نفر تقلیل خواهد داد.

دولت‌های آمریکا و افغانستان در یک بیانیه مشترک گفتند: «منوط به این که طالبان به تعهداتشان در چارچوب این موافقتنامه عمل کنند، نیروهای ائتلاف ظرف ۱۴ ماه پس از امضای موافقتنامه مشترک صلح با طالبان باقیمانده نیروهای خود را از أفغانستان خارج خواهند کرد.»

یِنس اشتولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت که آن نهاد «از این موافقتنامه صلح» حمایت می‌کند و آماده است تا نیروهای خود را در افغانستان کاهش دهد.

اما او افزود که اگر اوضاع به وخامت بگراید، ناتو بار دیگر تعداد افراد خود را (در افغانستان) افزایش خواهد داد:«صلح (راهی) طولانی و دشوار است و باید برای شکست‌ها و لطمات آماده بود.»

توافق صلح میان طالبان و آمریکا به یک جنگ ۱۸ ساله در افغانستان پایان می‌دهد و به سربازان ایالات متحده فرصت می‌دهد که با ختم این طولانی‌ترین جنگ آمریکا، به خانه‌هاشان بازگردند.

این پرزیدنت جورج بوش بود که در واکنش به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، دستور حمله به أفغانستان را صادر کرد.

هرچند تنها چند ماه طول کشید که حملات آمریکا اسامه بن‌لادن و نیروهای القاعده را به آن سوی مرز در پاکستان براند، اما جنگ در گرماگرم تلاش‌های آمریکا برای ایجاد دولتی باثبات و کارآمد در یکی از توسعه نیافته‌ترین کشورهای جهان، سال‌ها ادامه یافت.

طالبان بار دیگر سازمان یافتند و در حال حاضر بخش‌های مهمی از کشور را تحت کنترل خود دارند.

مایک پمپئو روز شنبه از واشنگتن وارد قطر شد تا در مراسم امضای این موافقتنامه تاریخی توسط ذلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده، و ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان، شرکت کند.

در این میان، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، به کابل عزیمت کرده است تا به گفته مسئولان و کارشناسان، به دولت افغانستان اطمینان خاطر بدهد که ایالات متحده به تعهداتش پایبند خواهد بود.

سفارت آمریکا در کابل ضمن اشاره به این که «روزی بسیار بزرگ برای افغانستان است»، در توییتی گفته است:«این، کوششی برای صلح و ایجاد یک آینده روشن و مشترک است. ما در کنارافغانستان ایستاده‌ایم.»

چند ساعت پیش از امضای قرارداد صلح، طالبان به افرادش در افغانستان دستور داد که «برای شادی مردم از دست زدن به هرگونه حمله خودداری کنند.»

ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان این گروه افراط‌گرای اسلامی، گفت:«مهمترین چیز این است که امیدواریم آمریکا به وعده‌هایی که در جریان مذاکرات و توافق‌های صلح داده است، وفادار بماند.»

او افزود که «ناراحت کننده و تحریک‌آمیز است» که جنگنده‌های خارجی همچنان بر فراز قلمرو طالبان پرواز می‌کنند، اما جنگجویان شبه‌نظامی طبق دستور، واکنش نشان ندهند.

منبع : اندیپندت ، فارسی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*