خانه / خانواده / زنان / ادعای بازداشت زنان معترض در کابل؛ استخبارات طالبان رد کرد

ادعای بازداشت زنان معترض در کابل؛ استخبارات طالبان رد کرد

کابل/۳۰جدی/فرهنگستان
زنان معترض در کابل می‌گوید که دو نفر از آنان توسط نیروهای گروه طالبان در شهر کابل بازداشت شده‌اند.
فریبا نام مستعار گفت که تمنا زریاب و پروانه ابراهیم‌خیل شب گذشته (چهارشنبه، ۲۹ جدی) در شهر کابل بازداشت شده‌‌‌اند.
به گفته‌ی آنان، این افراد هنوز در بند طالبان به‌سر می‌برند.
در ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، تنما زریاب می‌گوید که طالبان پشت دروازه خانه‌اش آمده، قصد دارند به زور وارد خانه او شوند. زریاب در این ویدیو درخواست کمک می‌کنند.
خلیل همراز، سخن‌گوی استخبارات طالبان اما ادعای بازداشت زنان معترض را توسط نیروهای این گروه را به‌گونه‌ی ضمنی رد کرده است.
او گفته است که یک‌ تعداد از چهره‌ها، برای به‌دست‌آوردن تابعیت از کشورهای غربی، می‌خواهند به ارزش‌های اسلامی و افغانی توهین کنند و با واردکردن اتهامات بی‌اساس علیه نیروهای طالبان می‌خواهند برای خود کیس ساخته و به خارج بروند.
او ادعا کرده که برخی از رسانه‌ها نیز بلندگوی این‌ چنین افراد شده است.
همراز تأکید کرده که توهین به مقدسات و شعائر اسلامی بعد از این برای این گروه قابل تحمل نیست. او افزوده است: «امیدواریم که رسانه‌های کشور، با در نظرداشت اصول ژورنالستیکی [خبرنگاری] از نشر و پخش اخبار نادرست و شایعات بی‌اساس جداً خودداری کنند.»
از سویی هم، این زنان درحالی بازداشت توسط نیروهای طالبان بازداشت شده‌اند که آنان روز (یک‌شنبه،۲۶ جدی) نسبت به حجاب اجباری توسط طالبان، اعتراض کردند. این اعتراض با واکنش تند طالبان مواجه شد.
این گروه در هنگام گفته بود که کسانی که با حجاب مخالفت می‌کنند، مخالف قرآن و پیامبر اسلام هستند. همچنین اعضای این گروه از جمله سخن‌گویان نهادهای امنیتی طالبان کارزاری در تویتر علیه این زنان راه انداختند و خواستار بازداشت و سرکوب آنان شدند.
طالبان در پنج ماه گذشته محدودیت‌های زیادی را در برابر زنان وضع کرده و آنان را از کار و آموزش نیز محروم کرده‌اند. وضع این محدویت‌های اعتراضات گسترده‌ای  زنان را در پی داشته است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*