خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / آنتونیو گوتریش در کابل، سیلی محکمی به صورت رهبران افغانستان زد

آنتونیو گوتریش در کابل، سیلی محکمی به صورت رهبران افغانستان زد

آنتونیو گوتریش در کابل، سیلی محکمی به صورت رهبران افغانستان زد

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در سفر روز چهارشنبه اش در کابل، از بیجا شدگان داخلی در حومه شهر دیدار کرد. او عالی ترین مقام سیاسی جهان است که تاکنون از بیجا شده‌های داخلی افغانستان، در خیمه‌های شان بازدید می کند. بازدید او از بیجا شدگان اما به دلایلی بی سابقه بود. او در جریان ورود به خیمه های بیجا شدگان، بوت هایش را از پا درآورد و با بیجا شده‌ها با خودمانی ترین شکل ممکن برخورد نمود. آقای گوترش در بازدید از خیمه نشینان داخلی گفت: “امروز من با کسانی یکجا شدم که روزه داشتند، به منظور همبستگی با تمام مسلمانان جهان، من همه را برای صلح و شکیبایی فرامیخوانم”.

گوترش گفت که او به افغانستان سفر کرده تا همبستگی سازمان ملل متحد را با مردم افغانستان به نمایش بگذارد. حمایت از روند صلح به رهبری افغانها و خانواده های که بیشتر از جنگ آسیب دیده اند، از دیگر اهداف سفر او به افغانستان خوانده شد. آقای گوترش ۶۶ سال دارد. او هفت سال سِمت نخست وزیری پرتگال را نیز بدوش داشت. اما آنچه  این سیاستمدار پرتگالی را در امور پناهندگان متمایز ساخته، چیز دیگری است. او ده سال کمیشنر ارشد عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بود. او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ از خودکارنامه‌های عالی در این سِمت برجای گذاشته است. آقای گوترش در این مدت بارها از کشورهای غربی خواست که میزان کمک‌های خود را برای رسیدگی به امور پناهندگان و مهاجران افزایش دهند. این سیاست مدار پرتگالی، از اول جنوری ۲۰۱۷۷ دبیر کلی سازمان ملل متحد را بدوش گرفت. مسئولیتی که تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به مدت پنج سال طول خواهد کشید.

آنتونیو گوترش، در شش ماهی که از وظیفه اش در مقام دبیر کلی سازمان ملل متحد می گذرد، از یک اردوگاه آواره‌گان سوری در اردن نیز دیدن کرده است. او همچنین در این مدت، خواستار افزایش کمک های بین المللی و همبستگی بیشتر جامعه جهانی با آوارگان شهر موصل شده است.

احترام به حریم خصوصی افغانها

احترام به حریم خصوصی خانواده های افغانستان، سیلی محکمی بود که آقای گوترش به صورت رهبران افغانستان زد. رهبرانی که در خانه های مردم خیر، در مساجد نیز بوت های شیک شان را از پا بیرون نمی کنند. بی اعتنایی به حریم خصوصی افراد که درد آن هرگز برای خانواده های داغ دیده فراموش شدنی نیست.

پای برهنه دبیر کل سازمان ملل متحد در میان خیمه نشینان، در کشور ما گویای واقعیت تلخ دیگری نیز است. اینجا در افغانستان، اخلاق سیاسی، به مقام های دولتی و سیاسی اجازه نمی دهد تا در برخورد با افراد عادی جامعه، تواضع نشان دهند. رفتارهای زمامداران در افغانستان حتا در دید و بازدید های به گفته خود شان “تکریمیه” نیز بزرگ منشانه است. شهروندان افغانستان بارها مواردی را شاهد بوده اند که رییس جمهور و رییس اجراییه در دیدار با خانواده های شهدا بوت های شان را از پا نکشیده اند. این اخلاق پایین سیاسی تنها به رییس جمهور و رییس اجراییه خلاصه نمی شود.

مسئولان دیگر نیز بارها عکس های شان خبر ساز شده اند که در داخل مسجد و یاخانه شهدا با بوت و کفش قدم گذاشته اند. از جمله عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان و یا برخی از وزرا. آقای گوترش در حالی از بیجا شدگان داخلی در خیمه های شان دیدار کرد، که وزیر مهاجرین افغانستان که مسوولیت درجه یک او رسیدگی به این گونه موارد است، تا هنوز هیچ نمی داند خیمه های بیجاشدگان در کجا است و چگونه زندگی در این جا جریان دارد.

جنگ راه حل نظامی ندارد

آنتونیو گوترش بعد از دید و بازدید با خیمه نشینان بیجا شده، با محمد اشرف غنی رییس جمهور نیز دیدار کرد. او بعدا در یک نشست خبری گفت که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و تأمین صلح تنها از طریق گفت‌وگوی دولت و مخالفان امکان‌پذیر است. آقای گوترش در این دیدار خواستار افزایش سطح کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد تا خانواده هایی که در اثر جنگ آواره شده اند، کرامت انسانی شان رعایت شود. او تاکید کرد که سازمان ملل نمی تواند این خانواده ها را تنها بگذارد.

سرمنشی سازمان ملل افزود: “تمامی آنانیکه با بحران افغان مرتبط هستند باید گرد هم آمده و بدانند که این جنگ راه حل نظامی نداشته و ما خواهان حل سیاسی هستیم، ما خواهان صلح هستیم”. نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان – یوناما نیز در آستانه این سفر گفته بود که هدف از سفر آقای گوترش به افغانستان “ابراز همبستگی با مردم افغانستان برای دست یافتن به صلح، ثبات و توسعه” است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری اش تاکید کرد: “افغانستان تنها از سوی شورشیان داخلی رنج نبرده بلکه حضور تعداد زیادی از گروه‌های تروریستی که از ملیت‌های مختلف هستند، که سبب رنجش این کشور شده است.” این نخستین سفر دبیرکل جدید سازمان ملل به افغانستان است و در حالی انجام می‌شود که خشونت‌ها در این کشور، بیش از هرزمانی، افزایش یافته است. چنانچه تنها در شهر کابل، خشونت ها در دو هفته گذشته جان دست کم ۱۷۰ نفر را گرفته و حدود ۵۰۰ نفر دیگر را زخمی کرده است.

نا امنی ها در نقاط دیگر افغانستان، نه تنها تلفات بلند انسانی برجای گذاشته، بلکه بگفته وزارت امور مهاجرین، این خشونت ها تنها در دو سال اخیر، بیش از یک میلیون و ۵۱۷ هزار آواره برجای گذاشته است. این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، بیش از هشتاد و پنج هزار بازگشت کننده به کشور نیز در حالت بیجا شدگی قراردارند.

حامل پیام افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل

این عالی ترین مقام سیاسی جهان، همچنین ابراز امیدواری کرد که طرح اصلاح مبارزه با تروریسم، در نشست عمومی سازمان ملل که قرار است هفته آینده برگزار شود به تصویب برسد. او گفت که نگرانی‌های سران حکومت وحدت ملی را به شورای امنیت سازمان ملل انتقال خواهد داد. اما او نگفت که این نگرانی‌ها شامل چی چیزهایی می‌شود. پیش از این سران حکومت وحدت ملی بارها از مداخلات پاکستان در امور افغانستان و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان ابراز نگرانی کرده است. حکومت افغانستان هرازگاهی ادعا می‌کند که در پیوند به این ادعاهایش اسنادی در دست دارد و باید این اسناد از سوی شورای امنیت سازمان ملل بررسی شود.

در همین راستا،  محمود صیقل، سفیر و نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل، در ماه حوت ۱۳۹۵ خورشیدی، از تخطی‌های پاکستان در امور افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد. شکایت او تخلفات مرزی، حمله‌های راکتی و حمایت پاکستان از گروه های تروریستی را شامل می شد. در شکایت نامه نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل درج شده بود که کابل فهرستی از ۸۶ “تروریست” شناخته شده و ۳۲ مرکز آموزشی طالبان، به شمول مراکز شبکه حقانی، را به اسلام آباد سپرده و خواستار بستن فوری این مراکز شده ‌است.

آقای صیقل گفته که کابل تقاضای تحقیق از جانب یک طرف سوم را برای ارزیابی اقدام‌های دو طرف مطرح کرده ولی تا هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد اما در پاسخ به پرسشی گفت: “در مورد مدارک دست‌داشتۀ افغانستان علیه پاکستان، شورای امنیت سازمان ملل تصمیم خواهد گرفت، اما بهتر است که افغانستان و پاکستان تنش‌های‌شان را با تقویت هم‌کاری و از مجرای گفت‌وگو حل کنند”. به گفته‌ای آقای گوترش، در این اواخر افغانستان و پاکستان شاهد رویدادهای وحشت‌ناکی بودند و حال زمان آن است که متحد شوند.

تاکید بر اجرایی شدن موافقتنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی

دبیرکل سازمان ملل متحد در این سفرش، با عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز گفتگو نمود. او در این دیدار از همکاری همه جانبه سازمان ملل با افغانستان اطمنان داد، او تاکید کرد که سازمان ملل متحد آماده است افغانستان را در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نیازهای بشردوستانه کمک نماید. آنتونیو گوترش افزود که در صحبت‌های خود با مقامات ارشد چین، از پکن خواسته است که به بهبود روابط میان کابل- اسلام‌آباد کمک کند و پروسۀ صلح را یاری نماید.

این مقام سازمان ملل متحد در دیدارش با رییس اجرایی، روی انسجام و وحدت درونی قشر سیاسی افغانستان نیز تأکید کرد. او گفت که مشکلات در یک بعد نباید مانع توجه و تلاش در ابعاد دیگر شود. اشاره او احتمالا به رویدادهای خونین اخیر در کابل است. رویدادهایی که باعث بروز تنش های سیاسی و برپایی خیمه های تحصن در کابل و نقاط دیگر کشور شد.

در پی این تنش ها، جمعیت اسلامی افغانستان که عبدالله عبدالله نیز از عضای کلیدی آن است، خواستار برکناری مسئولان ارشد امنیتی بشمول حنیف اتمر مشاور امنیت ملی شدند. خواسته‌ای که از سوی ارگ ریاست جمهوری پذیرفته نشد. تحصن کنندگان اما پا را از جمعیت اسلامی فراتر گذاشته و در کنار خواسته های این حزب، استعفای رییس جمهور و رییس اجراییه را نیز خواستار شده اند. در مقابل اما آقای عبدالله به اجرای توافق‌نامۀ سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی که در پای آن نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل نیز امضا کرده است، تأکید ورزید. رییس اجراییه وضعیت داخلی و سیاست منطقه‌یی و جهانی حکومت وحدت ملی را به دبیر کل سازمان ملل بازگو کرد و در کنار آن افزود که در سطح منطقه، عمده‌ترین جنجالِ افغانستان با پاکستان است. او در این راستا، باردیگر از دبیرکل سازمان ملل خواست که پاکستان را متقاعد سازد تا از پروسۀ صلح افغانستان حمایت کند و دست از تمویل و تجهیز گروه‌های مخالف مسلح بردارند.

پنج شنبه, ۲۵ جوزا, ۱۳۹۶

نویسنده : آصف سحر

منبع : هشدار

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*