خانه / خبرها / آغاز درس‌های حضوری مکاتب سردسیر در افغانستان

آغاز درس‌های حضوری مکاتب سردسیر در افغانستان

آغاز درس‌های حضوری مکاتب سردسیر در افغانستان

کابل/۱۲میزان/فرهنگستان
درس‌های حضوری صنف‌های اول تا دهم مکاتب دولتی مناطق سردسیر افغانستان امروز، دوازهم میزان، آغاز شد.
نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف، می‌گوید که براساس رهنمود شروع آموزش حضوری، مکاتب دوره ابتدایی، متوسطه و صنف دهم دوره لیسه، به گونه رسمی از سوی این وزارت آغاز شده است.

قرار است مکاتب در مناطق سردسیر اول ماه جدی تا چهاردهم حوت سال جاری  رخصتی زمستانی برای آموزگاران دهد.

به گفته نوریه نزهت، از تاریخ پانزدهم حوت تا پانزدهم جوزای سال ۱۴۰۰، نیمه دوم سال تعلیمی، تطبیق می‌شود و به تاریخ ۱۶ تا ۳۰ جوزا آزمون سالانه از نزد دانش‌آموزان گرفته خواهد شد.

کمبود وقت را نزهت علل امتحان سالانه در یک مرحله از دانش‌آموزان می‌داند. او می‌افزود که امتحان چهارونیم ماهه از نزد دانش‌آموزان در مناطق سردسیر گرفته نخواهد شد.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت معارف خاطر‌نشان کرد که درس‌های حضوری در مناطق «بسیار سردسیر» که شامل دو ولایت و شماری از ولسوالی‌ها می‌شود، نیز روز شنبه آغاز شده و تا اخیر ماه عقرب سال جاری ادامه پیدا می‌کند.

به گفته او، مکاتب این ولایت‌ها از اول ماه قوس الی اخیر ماه حوت به رخصتی زمستانی سوق داده می‌شود.

هم‌چنان وی گفت که نیمه دوم سمستر خزانی در مناطق بسیار سردسیر از تاریخ سوم حمل آغاز خواهد شد و تا پانزدهم جوزای سال ۱۴۰۰ میلادی آغاز ادامه پیدا خواهد کرد.

در این مناطق نیز یک مرحله آزمون به تاریخ ۱۶ الی ۳۰ جوزا برگزار می‌شود. به گفته نزهت، در مناطق بسیار سردسیر نیز امتحانات چهارونیم ماهه به علت کمبود وقت گرفته نمی‌شود.

او خاطرنشان کرد که در مناطق سردسیر و خیلی سردسیر، به علت از دست دادن وقت زیاد، درس‌ها به شکل تشریحی به پیش برده می‌شود و ساعت‌های درسی نیز به ۵۰ دقیقه افزایش پیدا می‌کند.

نوریه نزهت گفت که درس‌های حضوری با رعایت توصیه‌های صحی وزارت صحت عامه، تطبیق می‌شود و شاگردان باید از ماسک استفاده کنند. او استفاده ماسک را کاملا اجباری و الزامی دانست.

خانم نزهت توصیه کرد که دانش‌آموزان باید از دست دادن و روبوسی کردن به صورت جدی جلوگیری و حفظ‌الصحه فردی را مراعات کنند. او تأکید کرد که این توصیه‌ها به حدی از سوی وزارت معارف تکرار خواهد شد تا برای شاگردان به یک عادت تبدیل شود. وی از خانواده‌های دانش‌آموزان خواست که در قسمت رعایت توصیه‌های صحی به فرزندان‌شان کمک کنند.

از جانب دیگر مکاتب این وزارت در مناطق گرم‌سیر آغاز نشده است. طبق گفته‌های سخنگوی وزارت معارف، مکاتب در این ساحات در اول عقرب شروع خواهد شد و تا ۳۰ جدی ادامه پیدا خواهد کرد.

او واضح ساخت که آزمون چهارونیم ماهه در مناطق گرم‌سیر، از اول دلو الی پانزدهم همین ماه گرفته می‌شود.

هم‌چنان وی گفت که از تاریخ ۱۶ الی ۳۰ ثور سال ۱۴۰۰ خورشیدی نیمه دوم سمستر خزانی در این مناطق برگزار می‌شود.

طبق معلومات او، امتحان سالانه در مناطق گرم‌سیر از اول جوزا آغاز و تا پانزدهم جوزای سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا می‌کند.

با این همه، نزهت گفت که در ولایات گرم‌سیر، شرایط فعلی نسبت به سال تعلیمی عادی یک‌ونیم ماه تفاوت پیدا می‌کند. وی افزود، برای این‌که تفاوت برداشته و نصاب به شکل درستش تطبیق شود، شاگردان از رخصتی زمستانی مستفید نمی‌شوند و درس‌های‌شان ادامه پیدا می‌کند.

این درحالی‌است که درس های حضوری صنف‌های یازده و دوازده مکاتب دولتی افغانستان چندی پیش آغاز شده بود.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*