خانه / خانواده / ۲۸ درصد دختران در افغانستان پیش از ۱۸ سال ازدواج می‌کنند

۲۸ درصد دختران در افغانستان پیش از ۱۸ سال ازدواج می‌کنند

۲۸ درصد دختران در افغانستان پیش از ۱۸ سال ازدواج می‌کنند

کابل/۱۰ سرطان/فرهنگستان
مصطفی مستور، وزیر اقتصاد افغانستان گفته است که در حال حاضر ۲۸ درصد دختران پیش از سن ۱۸ سالگی و چهار درصد دختران نیز پیش از تکمیل سن ۱۵ سالگی در افغانستان ازدواج می‌کنند.
آقای مستور این اظهارات را روز (دوشنبه،۹ سرطان) در جریان سخنرانی‌اش در مراسم نشر گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت نفوس جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی، مطرح کرده است.
در گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل که زیر نام «بر علیه خواست من» تهیه شده آمده است بیشترین گزارشات روی خشونت علیه زنان، ازدواج قبل از وقت و ترجیح فامیل‌ها به داشتن پسر در سطح جهان، تمرکز شده است.

در مراسم نشر این گزارش، دیبورا لاینز نماینده خاص دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان، سیما سمر وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌الملل، ژی هیونگ ری سفیر جمهوری کوریا، بیان اندرسن رییس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای آسیا – پسیفیک، کوفی کواما رییس صندوق جمعیت سازمان ملل برای افغانستان، سپوژمی وردک معین وزارت امور زنان و… نیز سخنرانی کرده‌اند.

وزیر اقتصاد افغانستان در این مراسم گفت که برای کاهش آسیب‌پذیری دخترانی که زیر سن ازدواج می‌کنند، به‌ویژه در نقاط دوردست کشور نیاز است تا به توانمندسازی اقتصادی، آموزش باکیفیت و راه‌اندازی برنامه‌های آگاهی‌دهی دختران و زنان بیشتر توجه شود.
وی افزود که والدین باسواد به‌ویژه مادران تعلیم‌یافته می‌توانند نقش اساسی در کاهش ازدواج‌های قبل از وقت و جلوگیری از انواع خشونت در برابر دختران داشته باشد. او همچنان به سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه تأکید کرده است.

آقای مستور اضافه کرد که بخشی از مشکلات ازدواج زیر سن به سطح اقتصادی خانواده‌ها به‌ویژه در روستاها ارتباط دارد. به گفته‌ی او، سطح پایین اشتغال خانم‌ها در افغانستان نیز جزء از عوامل خشونت‌های خانوادگی علیه دختران و خانم‌ها است.

براساس اعلامیه وزارت اقتصاد؛ در حال حاضر تنها ۲۵ درصد افراد شاغل در افغانستان خانم‌ها است که ۷۹ درصد (۵.۷ میلیون) افراد واجد شرایط کار که هیچ شغل با درآمدی ندارند، زنان هستند. این وضعیت می‌تواند در افزایش خشونت و نابرابری نقش اساسی داشته باشد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*