خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / ۱۸ میلیارد افغانی کمک برای حمایت از مهاجران افغان 

۱۸ میلیارد افغانی کمک برای حمایت از مهاجران افغان 

۱۸ میلیارد کمک برای حمایت از مهاجران افغان 

کابل/۳۱جوزا/ فرهنگستان
همزمان با روز جهانی پناهندگان، سفارت امریکا در کابل، اعلام کرده است که امریکا، در جریان سال جاری، ۱۸ میلیارد افغانی را برای محافظت از پناهندگان و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر در افغانستان کمک می‌کند.
سفارت امریکا در کابل، روز شنبه (۳۱ جوزا) در برگه‌ی فیس‌بوکش نوشته است: این کشور در کنار مهاجرانی ایستاده است که از سوی سربازان ایرانی مورد شکنجه و سوءاستفاده قرار گرفته و جان باخته اند.
در این متن آمده است: «ایالات متحده‌ی امریکا، در سال جاری، ۱۸ میلیارد افغانی را برای محافظت از پناهندگان، مهاجران و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر در افغانستان، کمک خواهد کرد.»
این در حالی است که در جریان دو ماه گذشته، دو رویداد در ولایت( یزد و مرز) ایران رخ داد که شهروندان افغانستان قربانی این دو رویداد شد.

حادثه اول که گفته شده است مرزبان ایرانی مهاجران افغان را به رودخانه هری‌رود افکنده‌اند، در اواسط ماه ثور در مرز ایران رخ داد. حادثه دومی که رویداد موترسوزی مهاجران افغان در یزد ایران بود، به دنبال شلیک نیروهای انتظامی ایران در اواسط ماه جاری به وقوع پیوست.
این رویدادها، واکنش‌های گسترده‌ای را در افغانستان برانگیخت و شماری از شهروندان کشور، در برخی از شهرها به ویژه کابل، در برابر سفارت ایران دست به تظاهرات زده و بر دروازه‌های نمایندگی سیاسی ایران، رنگ سرخ پاشیدند.
به تازگی، وزارت خارجه، اعلام کرده است که هیأت بلندرتبه‌ی دولتی، به منظور جست‌وجوی راه‌حل به ایران می‌رود.
با این حال سفارت امریکا در کابل از همه‌ی گروه‌های سیاسی افغانستان خوسته است که با «حسن‌نیت» وارد گفت‌وگوهای صلح شوند و مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنند.
این سفارت گفته است که بسیاری از حدود چهار میلیون مهاجر افغان «نومیدانه» آروزی برگشت به کشورشان را دارند، اما نیاز ابتدایی آن‌ها، امنیت و محلی برای زنده‌گی است.

 

این نخستین برخورد خشونت‌آمیز سربازان ایرانی با مهاجران افغان نیست؛ پیش از این نیز بارها، پولیس مرزی و شهری این کشور، رفتارهای خشونت‌آمیزی با مهاجران افغان داشته که در برخی موارد، به مرگ مهاجران نیز انجامیده است

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*