خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / یک اثر نقاشی ؛ پیام صلح هنرمندان افغان به دو ابر‌قدرت جهان

یک اثر نقاشی ؛ پیام صلح هنرمندان افغان به دو ابر‌قدرت جهان

یک اثر نقاشی؛ پیام صلح هنرمندان افغان به دو ابر‌قدرت جهان

هفت هنرمند کشور، یکی از بزرگ‌ترین اثرهای نقاشی را که طول آن بیش‌تر از چهار متر و عرض آن ۳ متر است با موضوع صلح جهانی روز سه‌شنبه، ۲۸ سنبله در نگارستان ملی به نمایش گذاشتند.
در این اثر، دونالد ترمپ رییس‌جمهور امریکا و پوتین رییس‌جمهور روسیه در حالی که به هم‌دیگر‌شان دست داده‌اند، نقاشی شده‌اند.
امین نادم یکی از این هنرمندان است. او می‌گوید که با شش همکار دیگرش روی این اثر مدت چهار و نیم ماه کار کرده است. آقای نادم با استفاده از این اثر خواسته پیامش را به جهانیان به خصوص به دو ابرقدرت جهان برساند که منافع و صلح‌شان را جهانی سازند.
امین نادم می‌افزاید: «من هنر را سیاسی می‌دانم، چون هنر پیام مردم بی‌چاره را به سیاست‌مداران می‌رساند، این دو شخص مقتدر جهان زبان ما را نمی‌فهمند، اما ما با استفاده از این اثر خواستیم که پیام خود را برای‌شان برسانیم، حیات بشری به دست این دو کشور است، امیدواریم این دو کشور پیام نیکی برای کشور‌های دیگر جهان داشته باشند.»
این هنرمند هم‌چنان از سفارت‌خانه‌های امریکا و روسیه در کابل خواست که تصویر نقاشی‌شده‌ی رییس‌جمهور کشور‌های‌شان را تحویل بگیرند.
آقای نادم می‌گوید که تا حال چندین نمایشگاه ملی و بین‌المللی را راه‌اندازی و یا هم در این چنین نمایشگاه‌ها اشتراک کرده است. رییس‌جمهور غنی امسال مدال فرهنگی‌ای را نیز به او تفویض کرده بود.
در همین حال محمدرسول باوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نمایشگاه گفت که هنرمندان، زمان را با خلق یک اثر قید می‌کنند.
آقای باوری افزود: «نادم است که لحظه‌ای از زمان را نقش می‌کند، این هنرمندان باید مشوقی باشند برای هنرمندان و نسل‌های بعدی کشور.» سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، نهاد‌های هنری و فرهنگی دولتی را مسوول فراهم‌سازی زمینه‌ی خلق اثر هنری برای هنرمندان دانست.
در همین حال، موساخان‌ رجا جمال یکی دیگر از هنرمندانی که تصویر ترمپ و پوتین را نقاشی کرده است، این نمایشگاه را نمایشگاهی برای صلح جهانی دانست و گفت که رقابت‌ دو ابرقدرت جهان امروز بر کشور‌های آسیای میانه تأثیری بد گذاشته است و آنان با استفاده از هنر، «از روسیه و امریکا خواستار صلح» شده‌اند.
در حاشیه‌ی این نمایشگاه نزدیک به ۳۰ اثر نقاشی و بافت تصویر روی قالین نیز به نمایش گذاشته شده بود.
موساخان رجال جمال که ۹ اثر نقاشی را در این نمایشگاه به اشتراک گذاشته بود، می‌گوید که ‌در این آثار طبیعت، کودکان و فرهنگ کشور را در قالب نقاشی خلق کرده است. به قول آقای جمال اثر‌های آب‌رنگ و رنگ روغن در نقاشی بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. رجا جمال، در سال ۱۳۹۱ از دانشکده هنر‌های دانشگاه هرات فارغ شده است. او که استاد انستیتوت هنر‌های زیبا می‌باشد، تا حال ده‌ها اثر هنری را خلق کرده است.
در همین حال جمیله جمال یکی از اشتراک‌کننده‌گان این نمایشگاه گفت که این‌طور نمایشگاه‌ها فرهنگ و هنر را در کشور نهادینه می‌کنند.
خانم جمال افزود، این نمایشگاه که درباره‌ی صلح است، سبب رشد و ترقی کشور نیز شده می‌تواند.
او گفت: «با این نمایشگاه، مردم درک خواهند کرد که هنر چه نقشی در صلح، اقتصاد و امنیت می‌تواند داشته باشد، هنر سبب اتحاد و وحدت بین افراد می‌شود، هنر تمام حقایقی را که در جامعه وجود دارد به تصویر می‌کشد، افراد به جای این که به کار‌های بیهوده مصروف می‌شوند، بیایند روی کارهای هنری که نیاز جامعه‌ی ما است، کار کنند.»
سحر امین، یلدا یعقوبی، غلام‌نبی محمدی، محمدحسین جمال، موساخان رجا جمال، شکور توکلی و امین نادم هنرمندانی‌ بودند که این اثر‌ کلان نقاشی این نمایشگاه را خلق کرده‌اند.
سحر امین می‌گوید که در کشور ناامنی و جنگ است و آنان از این طریق، خواستار برقراری صلح در کشور شده‌اند. بانو امین می‌افزاید که در خلق این اثر، زحمت زیادی کشیده‌اند تا تلاش کنند به گوشه‌ای از ناامنی‌ها و جنگ در کشور پایان بدهند.
نمایشگاه صلح روز گذشته در نگارستان ملی افتتاح شد و امروز و فردا (۲۹ و ۳۰ سنبله) به روی بازدیدکننده‌گان باز است.

چهارشنبه ۲۹ سنبله ۱۳۹۶ –

نویسنده : حسین حیدری

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*