خانه / خانواده / گلاره؛ نمایشگر ‘زن، زندگی و زیبایی’
مجله گلاره - نمایشگر زن، زندگی و زیبایی

گلاره؛ نمایشگر ‘زن، زندگی و زیبایی’

خشونت، محرومیت و درماندگی، اجزای جداناپذیر تصویر غالبی است که از زنان افغان ارایه می‌شود . مجله گلاره اما آمده تا چهره دیگری از این زنان را نشان دهد.

شماره نخست این مجله که از سوی شماری از دختران جوان افغان در کابل راه‌اندازی شده، چند روز پیش با تیراژ دو هزار شماره، از چاپ برآمد.

مجله‌ای رنگی با شعار “زن، زندگی، زیبایی”، در شصت صفحه با عکسی از مژده جمال‌زاده، آوازخوان افغان، روی جلد شماره نخست آن، تلاشی است برای به نمایش گذاشتن چهره مثبت زنان در افغانستان.

نام این مجله الهام گرفته شده از دختران مبارز کردی در عراق است که علیه داعش می‌جنگند.

گلاره، آنچنان که دست‌اندرکاران آن می‌گویند، از سوی زنان برای زنان در هر ماه یک بار به نشر خواهد رسید و در برگیرنده‌ مطالبی مرتبط به زنان، از جمله مد و فشن خواهد بود.

راه‌اندازی و نشر این مجله را می‌توان گامی بلندپروازانه‌ در جامعه سنتی افغانستان خواند. شماره نخست این مجله، مطالبی را در خود گنجانده که بحث آزادانه در مورد آن در میان زنان در افغانستان هنوز تابو تلقی می‌شود. از جمله مطالب و عکس‌هایی در مورد پوشش زنان در هفته مد در پاریس، کنترل زایمان، شیک ‌بودن در دوران حاملگی و سرطان پستان.

راه‌اندازی و نشر این مجله را می‌توان گامی بلندپروازانه‌ در جامعه سنتی افغانستان خواند
این مجله، در کنار مسایل دیگر مربوط به زنان، بیشتر به آرایش و پوشش شیک زنان می‌پردازد و درست چند روز پس از آن منتشر می‌شود که طرز پوشش یک آوازخوان افغان با موجی از واکنش‌ها در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان مواجه شد.

مخالفت بنیادگرایان؛ چالش اصلی

با آن که مسئولان مجله گلاره در ادامه دراز مدت کارشان برای به‌ تصویر کشیدن “چهره مثبت زنان افغان” امیدوارند اما این مجله با بیرون دادن نخستین شماره‌اش با مخالفت‌هایی مواجه شده است.

فتانه حسن‌زاده، مدیر مسئول گلاره می‌گوید که مطمئن است با مخالفت‌های افرادی با ذهنیت بنیادگرایانه مذهبی روبه‌رو خواهند شد. به گفته او “حتی با نسلی از [افراد] باسواد این جامعه ما طرف هستیم، چرا که هنوز آنان دوست ندارند عکسی که در مجله نشر می‌‎کنیم بدون چادر باشد”. اما به نظر فتانه، ادامه کار و هدف برای شان بیشتر اهمیت دارد تا مخالفت‌ها علیه آنها.

فتانه حسن‌زاده، مدیر مسئول گلاره و همکارانش تلاش دارند و امیدوارند این مجله وارد خانه‌ها در افغانستان شود و به دست زنان و دخترانی بیفتد که بیشتر وقتشان را در “حصار خانه” سپری می‌کنند
هدف آنان، به گفته او این است که مساله پوشش زنان و بیرون شدن زنان از خانه برای کار و فعالیت در افغانستان وارد مباحث عمومی شود. به باور او گام نخست این کار با نشر نخستین شماره این مجله برداشته شده است.

فتانه حسن‌زاده و همکارانش تلاش دارند و امیدوارند این مجله وارد خانه‌ها در افغانستان شود و به دست زنان و دخترانی بیفتد که بیشتر وقتشان را در “حصار خانه” سپری می‌کنند. تا از این طریق هم به آگاهی‌دهی زنان افغان کمک کنند و هم مشتریانی پیدا کنند تا از نظر مالی در ادامه نشر این مجله کمک‌کننده باشد.

در حال حاضر مجله گلاره با پشتیبانی مالی شرکت‌هایی چاپ می‌شود که پیام‌های بازرگانی شان در آن نشر می‌شود.

تقابل سنت و مدرنیته

نخستین حضور و فعالیت زنان در رسانه‌های چاپی افغانستان در سال ۱۲۹۹ خورشیدی، به دوران امان‌الله، شاه تجددگرای افغانستان برمی‌گردد. در آن زمان نخستین نشریه‌ اختصاصی زنان زیر نام “ارشاد النسوان” منتشر شد. اما این نشریه پس از سرنگون شدن سلطنت امان الله خان دیگر ادامه پیدا نکرد.

ده‌ها سال پس از آن مجله “میرمن” ویژه زنان در سال ۱۳۳۲ خورشیدی وارد عرصه رسانه‌های چاپی افغانستان شد که نشر آن چندین سال ادامه پیدا کرد. در همان دوران مجله‌ای زیر نام “مهری” در هرات نیز منتشر می‌یافت که ویژه زنان بود.

همچنین چند سال پیش نشریه‌ای زیر نام “پرتو” در بلخ منتشر می‌شد که ویژه ادبیات زنان در افغانستان.

نخستین مجله گلاره، ویژه زنان درست دو روز پیش از آغاز نشرات آزمایشی اولین تلویزیون مخصوص زنان در افغانستان، منتشر شد
فعالان حقوق زن در افغانستان امیدوارند که نشر مجله گلاره بتواند در راستای روشنگری زنان نقش عمده‌‌ای بازی کند.

نخستین مجله گلاره، ویژه زنان درست دو روز پیش از آغاز نشرات آزمایشی اولین تلویزیون مخصوص زنان در افغانستان، منتشر شد.

حمیرا ثاقب، رئیس خبرگزاری زنان افغانستان که سال‌ها است فعالیت زنان در افغانستان را نظارت می‌کند در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی می‌گوید شرایط کنونی سیاسی و اجتماعی افغانستان نیاز به فعالیت‌ها، حضور و مقاومت بیشتر زنان دارد. به باور او هر حرکتی روشنگرانه که باعث بلند رفتن آگاهی زنان نسبت به حقوقشان به رهبری و مدیریت خود زنان صورت بگیرد حرکتی مثبت است.

خانم ثاقب اگر چه می‌گوید، در ۱۵ سال گذشته تغییر مثبتی در زندگی اجتماعی زنان در افغانستان ایجاد شده اما با وجود چالش‌ها هنوز نتیجه کار و فعالیت در عرصه زنان، “دلخواه” نبوده است. او می‌گوید که فعالیت زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی حتی در کلان‌شهرهای افغانستان پرمخاطره و پرچالش است و آنان حتی با “سنگ‌اندازی‌های افراد تحصیل‌کرده” روبه‌رو هستند.

گلاره، آنچنان که دست‌اندرکاران آن می‌گویند، از سوی زنان برای زنان در هر ماه یک بار به نشر خواهد رسید و در برگیرنده‌ مطالبی مرتبط به زنان، از جمله مد و فشن خواهد بود

نویسنده : سهراب سیرت

۲۴ می ۲۰۱۷

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*