خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / گسترش کارزار برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه در افغانستان

گسترش کارزار برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه در افغانستان

 کابل/۲۳سنبله/فرهنگستان
نهاد آموزشی «راه قلم» کارزار تازه‌یی برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه به راه انداخته است و خواهان بازگشای بی‌درنگ مکتب‌های دختران شده‌است.
مسوول این نهاد می‌گوید که در بیش از یک سال اخیر برای بازگشایی مکتب‌های دختران هیچ کاری انجام نشده است.
مطیع الله ویسا، مسوول اجرایی نهاد راه قلم گفت: «با آمدن امارت اسلامی من به ۳۳ ولایت سفر کرده ام. کمپاین ما در دو بخش جریان دارد. یک کمپاین ما برای آن دختران صنف ششم الی دوازده‌هم که مکاتب به روی شان بسته است می‌باشد. ما مردم، بزرگان و عالمان دین را به این تشویق می‌کنیم تا آنها صدای شان را خود شان بلند بکنند. تعلیم حق اسلامی و انسانی ما است.»
اباسین، باشنده هلمند گفت: «خواست من از دولت (حکومت) جدید طالبان افغانستان این است که مکاتب را از صنف اول الی دوازده‌هم بازگشایی کند.»
جنیدالله، باشنده غزنی گفت: «امروز هیچ کس مخالف این نیست که دختران و زنان افغانستان از رفتن به مکاتب محروم باشد و هرگاه چنین ادعای هم مطرح شده است، قطعا این ادعا در تناقض با فرهنگ مردم افغانستان است.»
در همین حال، سخنگوی طالبان می‌گوید که در باره بازگشایی مکتب‌های دختران اختلاف دیدگاه‌ها وجود دارند و تلاش خواهد شد تا این اختلاف‌ها از میان برداشته و مکتب‌ها بازگشایی شوند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: «به صورت عموم در باره این موضوع در افغانستان اختلاف نظر وجود دارد و تلاش امارت اسلامی این است که در این باره یک توافق نظر به میان آید و در چوکات یک میکانیزم خوب این موضوع حل شود.»

مریم معروف آروین، فعال عرصه حقوق زن گفت: «امیدوار استیم که قدرت حاکم در افغانستان به خواست‌های مردم افغانستان مبنی بر بازگشایی مجدد مکاتب دختران لبیک بگویند و هرچه زودتر در مکاتب دخترانه را باز بکند.»
دانش‌آموزان دختر می‌گویند که در انتظار بازشدن مکتب‌های شان استند.
مریم، دانش‌آموز گفت: «می‌خواهیم که همین سوال ما را جواب بدهند که چرا مکاتب را باز نمی‌کنند، یعنی یک دلیل قناعت کننده برای ما بگویند که مکاتب چرا باز نمی‌شوند.»
این در حالی‌ست که به تازه‌گی سرپرست وزارت معارف گفته است که مکتب‌های دختران به علت مسایل فرهنگی بسته استند و مردم نمی‌خواهند که دختران شان را به مکتب بفرستند. گفته‌هایی که با واکنش‌های گسترده مردم روبه‌رو شده است و گفته‌های این مقام حکومت سرپرست را رد کرده اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*