خانه / خبرها / گردهمایی برای از سرگیری فعالیت های پزشکان بدون مرز در دشت برچی

گردهمایی برای از سرگیری فعالیت های پزشکان بدون مرز در دشت برچی

گردهمایی برای از سرگیری فعالیت های پزشکان بدون مرز در برچی

کابل/۳۱جوزا/فرهنگستان
شماری از خانواده‌های قربانیان حمله بر شفاخانه صدبستر دشت برچی؛ کودکان و مادران در یک گردهمایی در نزدیک ساختمان این شفاخانه، خواستار از سرگیری فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) شده‌اند.
احمد ملک‌یار، رییس ناحیه‌ی سیزدهم شهرداری کابل می‌گوید که ساکنان دشت برچی به‌دلیل دسترسی محدود به خدمات صحی، نیازمند عرضه‌ی خدمات توسط سازمان پزشکان بدون مرز می‌باشند.
وی افزود: «اشتراک‌کنندگان که عمدتا فامیل قربانیان و کودکان متولدشده در شفاخانه‌ی تحت حمایت داکتران بدون مرز بودند، از این سازمان خواستند که ساکنان دشت برچی را تنها نگذارند.»
مادران و پایوازان این شفاخانه می‌گویند که اگر این پزشکان کار شان را از سر نگیرند ده‌ها مادر و نوزاد تا رسیدن به شفاخانه‌های دیگر جان خواهند داد.
حبیبه حسینی، یکی از بیماران این شفاخانه گفت: «مادران نمی‌توانند در شفاخانه‌های خصوصی بروند، تا به شفاخانه‌های دولتی بروند، مسیر راه راه بندی است، در راه یا طفل جان می‌دهد یا هم مادر جان می‌دهد.»
با این حال مسؤولان شفاخانۀ صدبستر برچی می‌گویند که روزانه تا پنجاه نوزاد در این شفاخانه به جهان می‌آمدند و در حدود سه صد پزشک و کارمند بهداشتی برای رسیده‌گی به بیماران این شفاخانه از سوی پزشکان بی‌مرز استخدام شده بودند، اما اکنون تنها شصت کارمند دولتی در این جا کار می‌کنند.
مسئولان سازمان داکتران بدون مرز نیز برای بررسی وضعیت در شفاخانه‌ی ملی صدبستر دشت برچی برای گفت‌وگو با آنان به این شفاخانه آمدند و به نقل از این مسئول داکتران بدون مرز گفته است که این سازمان در عوض از سرگیری فعالیت خود، در صدد یافتن راه‌های بدیلی برای ارایه‌ی خدمات صحی‌شان در این شفاخانه می‌باشد.
این در حالی‌است که پزشکان بی‌مرزهفتۀ پیش اعلام کردند فعالیت‌های شان را در شفاخانۀ صدبستر برچی متوقف کرده‌اند. این تصمیم، پس از حملۀ ماه گذشته مهاجمان بر این شفاخانه گرفته شده‌است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*