خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / گرامی‌داشت از سی‌وچهارمین سال‌روز درگذشت استاد خلیلی

گرامی‌داشت از سی‌وچهارمین سال‌روز درگذشت استاد خلیلی

کابل/۳۱ثور/فرهنگستان
از سی‌وچهارمین سال‌روز درگذشت استاد خلیل‌الله خلیلی، شاعر و نویسندۀ نامدار افغانستان، در یکی مرکزهای فرهنگی کابل گرامی‌داشت شد.
شماری ازفرهنگیان، روزنامه‌نگاران و شاعران ام‌روز(جمعه،۳۱ثور) از سی‌وچهارمین سال‌روز درگذشت استاد خلیل‌الله خلیلی به‌عنوان شاعر فرهیخته و بی‌نظیر تاریخ و فرهنگ افغانستان یاد کردند.
استاد خلیل‌الله خلیلی یکی از بزرگ‌ترین شاعران کلاسیک ‌افغانستان بود و در عرصه پژوهش‌های ادبی و تاریخی هم آثار زیادی ازخود به‌جا گذاشته است.
شاهد فرهوش، شاعر و نویسنده گفت: «برگزاری چنین برنامه‌ها به روح و روان جوانان تاثیر می‌گذارد و می‌دانند که ما در گذشته‌‎ها چه آدم‌‎ها و ارزش‌هایی داشتیم.»
زبیر رضوان، شاعر نیز افزود: «بسیار یک درس بزرگ است. ما اگر از فرهنگ سردر بیاریم و از ادبیات و سیاست، درست بخوانیم و درست آگاهی داشته باشیم. با چنین سرنوشتی دچار نمی‌باشیم.»
استاد خلیل‌الله خلیلی شاعر و پژوهشگری که در زمان کودکی‌اش با مشکلات بسیاری درس خواند؛ ادبیات فارسی، تفسیر، منطق وحدیث را آموخت. از استاد خلیلی، ۶۲ اثر منظوم و منثور در بخش‌های گوناگون هنر، ادب، سیاست، فلسفه و عرفان به‌جا مانده‌اند.
او سال‌ها در کابل، کوهستان و بلخ زیست و پست‌های مهمی چون ریاست مستقل مطبوعات، معاونیت دانشگاه کابل، مشاور سلطنتی دربار ظاهر شاه و سفیر در عربستان صعودی و عراق را رهبری کرد.
سید مخدوم رهین، وزیر پیشین اطلات و فرهنگ گفت: «استاد خلیل‌الله خلیلی سرشناس‌ترین و نامدارترین شاعر ما در قرن بیستم هجری شمسی است. استاد قصیده سرای بزرگ است و در عین حال در سایر انواع سخن هم تب آزمایی کرده‌است.»

خلیل‌الله خلیلی، پس از انقلاب هفت ثور، به پاکستان رفت و در بهار سال ۱۳۶۶خورشیدی در شهر اسلام‌آباد پاکستان درگذشت.
پیکر او، پس از ۲۵ سال، از پاکستان به کابل آورده شد و در محوطۀ دانشگاه کابل در کنار آرامگاۀ سید جمال‌الدین افغان، به خاک سپرده شد.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*