خانه / خبرها / کنفرانس سوچی عملاً به احیای روند مذاکرات ژنو کمک می‌کند

کنفرانس سوچی عملاً به احیای روند مذاکرات ژنو کمک می‌کند

لاوروف: کنفرانس سوچی عملاً به احیای روند مذاکرات ژنو کمک می‌کند
وزیر خارجه روسیه به‌نقل از نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت که کنفرانس سوچی عملاً به احیای روند مذاکرات ژنو کمک می‌کند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روسیاالیوم، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با “انجلینو الفانو”، وزیر خارجه ایتالیا که به این کشور سفر کرده است گفت: بخشی از معارضان سوری به‌دلایل مختلفی که ربطی به حل‌وفصل بحران سوریه ندارد، سوچی را ترک کردند و به استانبول بازگشتند.

لاوروف گفت: آن دسته از معارضانی که سوچی را ترک کردند، اختیارات خود را به معاون وزیر خارجه ترکیه که از ابتدا تا پایان کنفرانس سوچی حضور داشت واگذار کردند.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: مسکو امیدوار است نتایج کنفرانس سوچی به استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه در پیشبرد روند مذاکرات در ژنو با هدف اصلاح قانون اساسی این کشور، کمک کند.

لاوروف گفت که دی‌میستورا در گفت‌وگو با او از نتایج کنفرانس سوچی ابراز خشنودی کرده و گفته که این کنفرانس امکان بیان نظرات به‌شکل دموکراتیک را برای نمایندگان ملت سوریه تضمین کرد.

وی افزود: دی‌‌میستورا به من گفت که این کنفرانس عملاً به او در احیای مذاکرات ژنو کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه ایتالیا نیز طی سخنانی در این نشست خبری گفت: روسیه نقشی راهبردی در حل‌وفصل بحران سوریه ایفا می‌کند.

وی افزود: این مهم است که مردم سوریه خود سرنوشتشان را تعیین کنند و این کاری بزرگ و روندی جدی برای تعیین نظام قانون اساسی در این کشور است.

الفانو با تأکید بر حمایت از تلاش‌های استفان دی‌میستورا گفت: روند آستانه و کنفرانس سوچی، دو مرحله مهم از روند مذاکرات حل بحران سوریه به‌شمار می‌روند.

وی همچنین گفت که در روند حل‌وفصل بحران سوریه پیشرفت حاصل شده است.

کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی روز سه‌شنبه آغاز به کار کرد و شامگاه سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای پایانی به کار خود پایان داد.

در بیانیه پایانی کنفرانس سوچی آمده است: بر سر تشکیل کمیته‌ قانون اساسی با مشارکت هیئت نمایندگان دولت سوریه و هیئت معارضان با هدف انجام اصلاحات قانون اساسی که به حل‌وفصل سیاسی بحران زیر نظر سازمان ملل و بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت کمک می‌کند، به توافق رسیدیم.

در این بیانیه آمده است: کمیته قانون اساسی شامل نمایندگان دولت و معارضان شرکت‌کننده در مذاکرات سوری ــ سوری، کارشناسان سوری و نمایندگان جامعه مدنی، شخصیت‌های مستقل، رهبران قبایل و زنان خواهد بود.

طبق این بیانیه، شرکت‌کنندگان بر تشکیل ارتشی ملی و قوی و یکپارچه که در چارچوب قانون اساسی سوریه وظایف خود را انجام دهد، به توافق رسیدند.

منبع : خبر گزاری تسنیم

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*