خانه / دانش / تاریخ / کلکسیون ۱۵۰ ساله مطبوعات افغانستان به نمایش گذاشته شد

کلکسیون ۱۵۰ ساله مطبوعات افغانستان به نمایش گذاشته شد

کلکسیون ۱۵۰ ساله مطبوعات افغانستان به نمایش گذاشته شد

کابل/۱۶سنبله/فرهنگستان
برای نخستین‌بار داشته‌های
۱۵۰سال کار روزنامه‌نگاری در افغانستان، در کابل به نمایش گذاشته شد.
وزارت اطلاعات و فرهنگ نمایشگاه سه‌روزه از نشریه‌های چاپی افغانستان را روز (شنبه، ۱۵ سنبله)، افتتاح کرد. در این نمایشگاه جریده‌ها، ماه‌نامه‌ها، روزنامه‌ها و گاه‌نامه‌ها از دوره شاه امان‌الله به بعد، به منظور آشنایی نسل نو با کارکردهای فرهنگی دوره «شاه تجدد‌گرا»، به نمایش گذاشته شده است. در کنار این، وزارت اطلاعات و فرهنگ از مجموع مقالاتِ کارکردهای فرهنگی شاه امان‌الله خان نیز رونمایی کرد. در این مجموعه مقالات که در یک کتاب تحت عنوان «ما و نوگرایی» چاپ شده‌، کوشیده شده است تا اندیشه‌های فرهنگی شاه ‌امان‌الله خان بازتاب داده شود.
این نمایشگاه به‌مناسبت صدمین سال‌گرد روزنامۀ «اتفاق اسلام» برگزار شده بود و در گردآوری داشته‌های آن، مرکز فرهنگ ‌سرای دوربین که در هرات فعالیت دارد، نقش اساسی داشته‌است.
در این نمایشگاه، در حدود دوهزار نمونه از کارهای خُرد و بزرگی که در ۱۵۰سال گذشته در بخش روزنامه‌‌نگاری در افغانستان انجام شده‌اند، به دید عموم گذشته شده بودند.
محمد طاهر زهیر، نامزدوزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ در این باره گفت: «صد سال افت و خیز، صد سال افول و عروج و صد سال ایستاده‌گی برای آگاهی فوق‌العاده مهم است.»
بخش بزرگ کار گردآوری داشته‌های این نمایشگاه را مرکز فرهنگ‌سرای دوربین در هرات، به دوش داشته‌است. مرکزی که مسؤولانش می‌گویند در حدود سه‌صدهزار نشریه و سند قدیمی را نگهداری می‌کند.
نوراحمد کریمی، بنیادگذار فرهنگ‌سرای دوربین گفت: «این نمایشگاه آثار کلی چاپی افغانستان را و کلی دوره‌هایی را که در افغانستان گذشته شاهد است.»
آریا رووفیان، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات، می‌گوید: «نشریات دورۀ امانی، نشریات دورۀ دموکراسی، دوران خلق و پرچم، دوران جهاد و مقاومت، دوران طالبان تا عصر جدید اینجا به نمایش گذاشته شده‌اند.»
با این‌حال، برگزارکننده‌گان غیردولتی این نمایشگاه، در گوشه‌هایی از این برنامه نمادهای طنزیی را به رخ کشیدند که نشانه‌هایی از بی‌توجهی حکومت‌ها به وضع رسانه‌های چاپی و هُشدار از برچیده شدن بساط این رسانه‌ها در کشور تلقی می‌شوند. رسانه‌هایی که برای برپایی آن‌ها هر یک از دست‌اندرکاران‌ شان عمری را سپری کرده‌اند.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*