خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / کشف ۳۱۰ سکه تاریخی در هرات

کشف ۳۱۰ سکه تاریخی در هرات

کابل/۱۰دلو/فرهنگستان
مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات از کشف ۳۱۰ سکه با قدامت بیش از صد سال در این ولایت خبر داده است.
جاوید ضرغام، آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات امروز (جمعه، ۱۰ دلو) گفت که ۳۱۰ سکه هفته‌ی گذشته در نتیجه‌ی حفر ستون‌های یک خانه‌ی قدیمی در ساحه‌ی «دولت‌خانه» از مربوطات ناحیه اول شهرداری کشف شده است.
او می‌افزاید زمانی که یکی از باشنده‌گان یک خانه‌ی قدیمی را برای ساخت مجدد تخریب می‌کرد این مجموعه را پیدا کرده است.
به اساس گفته های مسئولان، صاحب‌خانه پس از پیدا کردن این مجموعه تاریخی قصد داشت که این مجموعه تاریخی را با سکه‌های جعلی که از بازار هرات خریداری کرده بود جا‌به‌جا کند که به چنگ نیروهای امنیتی افتاده است.
هنوز مشخص نیست که تعداد سکه‌های به دست آمده همین ۳۱۰ عدد بوده یا مقداری از آن ناپدید شده است، اما تحقیقات نیروهای امنیتی از صاحب خانه‌ی قدیمی آغاز شده و به زودی مشخص خواهد شده که کل مجموعه به چه تعداد است.
طبق قوانین حفظ آثار تاریخی و فرهنگی افغانستان، مالک زمین نمی‌تواند به استناد حق مالکیت زمین، آثار تاریخی و فرهنگی موجود روی زمین یا زیر زمین را متصرف شده یا به کاوش آن اقدام کند.
تمام آثار باستانی و اقلام تاریخی در ملکیت دولت قرار دارد که بعد از مشاهده، تشریح و توضیح ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، این مجموعه سکه‌ها به تعداد ۲۳۶ آن نقره مربوط به دوره شاهان قاجاری «ناصر الدین شاه قاجار، مظفر الدین شاه قاجار، محمد علی شاه قاجار، احمد شاه قاجار» با قدمت تاریخی «۱۰۲_۱۷۳» سال‌ قبل دارای ارزش تاریخی بوده و ۷۴ عدد آن نقره متعلق به شاهان افغانستان «عبدالرحمن خان، حبیب الله خان» می‌باشد که ۳۵ سکه به زمان عبدالرحمن خان و ۲۲ سکه‌ی دیگر نیز مربوط به دوره‌ی حبیب‌الله خان می‌شود.
هرات در غرب افغانستان موقعیت دارد این ولایت آثار و سند های باستانی را از زمانه های تیمور تا اکنون در خود جا داده است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*