خانه / خبرها / کرونا در افغانستان به اوج فلاکت رسید

کرونا در افغانستان به اوج فلاکت رسید

کرونا در افغانستان به اوج فلاکت رسید

کابل/۱۸جوزا/ فرهنگستان
با ثبت بیش از بیست هزار بیمار کووید-۱۹، حکومت اعلام کرد که کشور وارد مرحله فلاکت‌بار شده است.

روز گذشته کمیته ملی مبارزه با ویروس کرونا در طرحی، پوشیدن ماسک در اماکن عمومی، رعایت فاصله‌‏ی دو متری از هم‌دیگر، جلوگیری از تجمع بیش از ده نفر، جلوگیری از خارج شدن افراد مسن از خانه، ضد عفونی کردن محیط‏‌های کاری و فراهم ساختن وسایل بهداشتی از طرف اداره و نهادهای خدماتی و تولیدی برای کارمندان و کارگران، رعایت نمودن شیفت‏‌های کاری در اداره‌های دولتی، بسته ماندن هوتل‌‏های عروسی، صالون‌‏های ورزشی، پارک‏‌های تفریحی تا سه ماه آینده، ممنوع بودن برگزاری مراسم فاتحه و سایر مراسم و گردهمایی‏‌های فرهنگی و اجتماعی، تردد ملی‌بس و مینی‌بس‏‌ها و وسایط نقلیه‌ی حامل بیش از ۴ نفر تایید و همگانی کرد.
کمیته‌ی ملی مبارزه با ویروس کرونا که طرح تازه‌ای را به نام «طرح تنظیم کسب‌وکار در مرحله اوج فلاکت کرونا»‌ اعلام کرده، گفته که این طرح سر از امروز یک‌شنبه، هژدهم جوزا اجرایی است.
 این در حالی‌‌ست که وزارت صحت‌عامه امروز یک‌شنبه (۱۸ جوزا) اعلام کرده‌است که در یک شبانه روز گذشته ۷۹۱ رویداد مثبت تازه ویروس کرونا در کشور ثبت شده‌اند. که با این آمار، شمار مجموعی بیماران کووید-۱۹ در افغانستان به ۲۰,۳۴۲ تن رسیده است رویدادهای تازه مثبت امروز از میان ۱,۴۲۷ نمونه مشکوک، تشخیص شده‌است که از آن جمله ولایت‌های کابل (۳۱۳)، هرات (۹۴)، کندهار(۷۹)، بلخ (۷)، ننگرهار (۱۸)، لوگر (۱)، نیمروز (۴۹)، پروان (۱۱)، سمنگان (۱۴)، خوست (۱۲۸)، کنر (۷)، جوزجان (۹)، فاریاب (۱۷)، غور (۴) هلمند (۶)، پنجشیر (۸)، بدخشان (۶)، زابل (۱۲) و نورستان (۸)، واقعه های مثبت می‌باشد
سید احسان الله گردیزی شهروند کابل می‌گوید که با امکانات اندکی که تیم صحی کابل دارد امکان ندارد این ارقام را درست باشد وی افزود که از روز گذشته تا اکنون چندین بار است که به مرکز های تشخیص بیماری کرونا رفته است و به دلیل نبود وسایل تا حال از آن تست نگرفتند.
احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید که ظرفیت آزمایش تثبیت کرونا در حال افزایش است و برنامه‌های وزارت صحت عامه کرونامحور شده است، وی تایید کرد که شمار بیماران کووید–۱۹ بیش‌تر از آمار رسمی و اعلام شده است. آقای عثمانی گفت که ظرفیت لابراتوارهای وزارت صحت عامه حدود دو هزار آزمایش در جریان روز است، اما میزان نمونه‌گیری ۱۰ برابر آن بوده و به همین دلیل، نتایج با تفاوت چهار تا پنج روز در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
سرپرست وزارت صحت عامه افزود که دولت به تنهایی قادر به توانایی مبارزه با کرونا نیست و این وزارت پس از این، از سکتور خصوصی نیز در مبارزه با این ویروس استفاده می‌کند.
به گفته‌ی آقای عثمانی، برای رهایی از این بحران وزارت صحت از برخی افراد به عنوان گروه حمایتی مبارزه با ویروس کرونا استفاده خواهد کرد و هر فردی که در چرخه اجرایی کوتاهی کند، از چرخه مبارزه با ویروس کرونا خارج می‌شود. و برای این یک کمیته به نام نظارت از تطبیق طرح ایجاد شده و از آن نظارت خواهد کرد.
با این حال، محمدیعقوب حیدری، والی کابل روز گذشته به نماینده‌گی از ارگان‌های محلی در یک نشست خبری گفت که از عدم همکاری مردم در جلوگیری از ویروس کرونا، جای نگرانی است.
والی کابل افزود که که در حال حاضر میلیون ها مرگ مشکوک در کابل وجود دارد و آنان مجبور اند اجساد را از طرف شب دفن کنند.
والی کابل اضافه کرد که کابل آمبولانس شبانه ۳۳ جنازه را در کابل انتقال می‌دهد و اداره‌ی تحت رهبری او نیز شبانه ۱۰ تا ۱۵ آمبولانس را فراهم می‌کند تا جنازه‌ها را انتقال دهند.

بر اساس آمار های ثبت شده وزارت صحت عامه تاکنون ۳۵۷ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان باخته‌اند و یک هزار و ۸۷۵ بیمار هم بهبود یافته‌اند.

با این حال نزدیک به ۴۰۰ هزار تن در سراسر جهان در نتیجۀ ویروس کرونا جان باخته ‌اند و نزدیک به هفت میلیون تن دیگر، مبتلا شده‌اند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*