خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / کاهش درامدها در افغانستان؛ نیاز مردم به کمک در حال افزایش است

کاهش درامدها در افغانستان؛ نیاز مردم به کمک در حال افزایش است

کابل/۱۸حوت/فرهنگستان
نهاد هشدار قحطی گفته است که در پی افزایش قیمت‌ها و کاهش درامد در افغانستان، نیاز مردم به کمک‌های بشردوستانه در حال افزایش است.
این نهاد ام‌روز (چهارشنبه، ۱۸ حوت) با نشر گزارشی گفته است که پیش‌بینی می‌شود ذخایر غذایی مردم در روستاها پیش از رسیدن فصل برداشت محصول به پایان برسد و خانواده‌ها مجبور شوند با سطح پایین درامد به خرید از بازار اتکا کنند.
این نهاد افزوده است که با وجود اعلامیه‌ها در مورد ازسرگیری فعالیت‌های بانکی، بانک مرکزی افغانستان به دلیل بحران نقدینه‌گی نتوانسته است این سیستم را احیا کرده و به حالت عادی برگرداند.
به گفته این نهاد؛ اکثر مردم در افغانستان قادر به برداشت پول از حساب خود خارج از محدوده تعیین شده نیستند، زیرا بانک‌ها با بحران نقدینه‌گی مواجه هستند و از پرداخت پول زیاد به مشتریان خودداری می‌کنند.
این نهاد هشدار داده است که به دلیل بارش کمتر از میانگین برف در زمستان و پیش‌بینی باران کمتر از حد متوسط در طول فصل بهار سال آینده، احتمالاً تولید گندم در سطح ملی پایین‌تر از حد متوسط در سراسر کشور خواهد بود.
به گفته این نهاد، نگرانی‌ها از تولید کمتر گندم در ولایات شمالی به دلیل برف‌باری کم در طول زمستان، بیشتر است و خانواده‌های بیشتری در مناطق روستایی و شهری دچار بحران گرسنه‌گی فاز سه خواهند شد.
هرچند در فصل‌ برداشت، مناطق مرتفع شاهد این بحران نخواهد بود، اما از ماه (جون تا سپتامبر)، انتظار می‌رود در مناطقی که محصولات زراعتی کمتر دارد، بحران فاز سه ظاهر شود.
گفتنی است که کم‌بود بارنده‌گی‌‌ها در مناطق زراعتی به ویژه ولایت‌های شمالی نگرانی‌هایی را از افزایش بهای گندم در بازارهای افغانستان افزوده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*