خانه / خبرها / پوتین:  از پیمان INF، خروج آمریکاروسیه را مجبور به پاسخ خواهد کرد!

پوتین:  از پیمان INF، خروج آمریکاروسیه را مجبور به پاسخ خواهد کرد!

پوتین:  از پیمان INF، خروج آمریکاروسیه را مجبور به پاسخ خواهد کرد!

رئیس‌جمهور روسیه گفته است، در صورت خروج آمریکا از پیمان منع راکتهای میان برد هسته‌ای و نابودی کامل آن، آمریکا پاسخ مناسب روسیه را خواهد دید.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه امروز چهارشنبه تأکید کرد، روسیه مخالف نابودی پیمان منع راکتهای میان‌برد هسته‌ای (INF) است، اما اگر این اتفاق بیفتد، مسکو نیز به شیوه مناسب پاسخ خواهد داد.
بنا بر گزارش خبرگزاری “اسپوتنیک”، آمریکا مدعی شده در صورتیکه روسیه ظرف مدت ۶۰ روز پایبندی کامل خود به پیمان منع راکتهای میان‌برد هسته‌ای را نشان ندهد، واشنگتن از این پیمان خارج خواهد شد، اما مسکو بارها این اتهامات واشنگتن را رد کرده و تأکید کرده که تا کنون هیچ اقدامی در جهت نقض پیمان INF صورت نداده است.
بر اساس این گزارش، پوتین ادامه داد، “این تصمیم آمریکا مدتها پیش اتخاذ شده بود اما خیلی بی سر و صدا و تصور کردند که ما متوجه آن نخواهیم شد اما توسعه این راکتها قبلا نیز جزئی از بودجه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بوده است”.
رئیس‌جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که بسیاری از کشورهای دیگر در شرایطی که روسیه و آمریکا توافق کرده بودند تا تولیدات این چنینی خود تحت پیمان INF را محدود کنند، در حال افزایش تولیدات راکتی میان برد و کوتاه‌برد خود بودند و حالا اگر واشنگتن هم معتقد است که باید چنین تسلیحاتی داشته باشد، مسکو نیز این اقدام را به صورت مقتضی پاسخ خواهد داد.
رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: “حالا شرکای آمریکایی ما ظاهرا به این امر رسیده‌اند که اوضاع تغییر زیادی کرده و آمریکا نیز باید این تسلیحات را در اختیار داشته باشد. پاسخ ما بسیار ساده خواهد بود، ما هم این تسلیحات را تولید خواهیم کرد”.
وی در ادامه این مسئله را یادآوری کرد که آمریکا به صورت یکجانبه از پیمان راکتهای ضدبالستیک در سال ۲۰۰۲ خارج شد که یکی از مهمترین توافقنامه‌ها برای حفظ امنیت بین‌المللی بود.
مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفته بود که ظرف مدت ۶۰ روز آینده در صورتیکه روسیه به پایبندی کامل خود به پیمان منع راکتهای میان‌برد هسته‌ای بازنگردد، این پیمان را که در سال ۱۹۸۷ میان دو کشور به امضا رسیده بود، لغو میکند.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ماه اکتبر گذشته اعلام کرده بود که به دلیل اقدامات روسیه در نقض پیمان INF، واشنگتن تصمیم دارد به زودی از این پیمان خارج شود. روسیه بارها این اتهامات را رد کرده و تأکید داشته که آمریکا به خوبی میداند که مسکو به مفاد این پیمان به طور کامل پایبند بوده است.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*