خانه / دانش / آموزش و پرورش / پنج تفاهم‌نامه در بخش آموزش افغانستان با دولت هند امضا شد

پنج تفاهم‌نامه در بخش آموزش افغانستان با دولت هند امضا شد

پنج تفاهم‌نامه در بخش آموزش افغانستان با دولت هند امضا شد

 

کابل/۱۵سرطان/ فرهنگستان
پنج تفاهم‌نامه در حوزه‌های معارف و تحصیلات عالی بین مقام‌های افغانستان و سفیر هند در کابل امضا شد.

این تفاهم‌نامه‌ها که امروز(یک‌شنبه، ۱۵ سرطان) در نشست مشترکی با وینی کمار سفیر هند در کابل، سرپرست وزارت تحصیلات عالی و معاون مالی و اداری این وزارت به امضا رسید مربوط پنج پروژه‌ای است که تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی با کمک مالی هند در ولایات بدخشان، خوست، فراه و کاپیسا تطبیق شود.
مصطفی مستور، وزیر اقتصاد در این نشست گفت که طبق این تفاهم‌نامه‌ها قرار است با کمک مالی ۲.۶ میلیون دالری هند به افغانستان دو باب مکتب در بدخشان، یک باب مکتب در مرکز خوست، ساختمان تدریسی موسسه تحصیلات عالی فراه و سرک‌های داخل دانشگاه دولتی البیرونی در کاپیسا اعمار شود.

به اساس گفته های آقای مستور؛ این پنج پروژه از جمله آخرین پروژه‌هایی است که زیر عنوان «پروژه‌های انکشافی با تاثیرات بلند اجتماعی» در سه مرحله با کمک مالی هند در ۳۴ ولایت افغانستان تطبیق شده و یا این‌که در حال تطبیق است
وی هزینه مجموعی این برنامه را ۱۲۰ میلیون دالر اعلام کرد که با کمک آن از سوی هند تا پایان ۲۰۲۱ باید در سراسر افغانستان ۵۸۷ پروژه کوچک با تاثیرات بلند اجتماعی تطبیق و به بهره‌برداری سپرده شود.

وزیر اقتصاد اضافه کرد که از مجموع این پروژه‌ها تا کنون ۴۲۷ پروژه آن به بهرداری سپرده شده است و کار اجرای ۱۰۴ پروژه آن در جریان است و هفت پروژه دیگر آن هم در مرحله امضا قرار دارد.

آقای مستور می‌گوید که این پروژه‌ها تا ختم ماه جوزای سال جاری ۹۰ میلیون دالر هزینه برداشته است.
وزیر اقتصاد امیدوار است که با ختم مرحله سوم این پروژه‌ها تا دسامبر ۲۰۲۱ مرحله چهارم آن نیز آغاز شود که بودجه مرحله چهارم را ۸۰ میلیون دالر اعلام کرد که از سوی دولت هند به افغانستان کمک خواهد شد.

وینی کمار، سفیر هند در کابل گفت که دولت هند در دو دهه گذشته سه میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است که این کمک‌ها در بخش‌های بازسازی و پروژه‌های کوچک با تاثیرگذاری بلند اجتماعی از خود به‌جا مانده است شمار این پروژه‌ها به ۴۰۰ پروژه می‌رسد.

اعمار ساختمان جدید شورای ملی و بند سلما در هرات (معروف به بند دوستی) نیز از پروژه‌هایی است که با کمک مالی هند در افغانستان تطبیق شده است.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*