خانه / خبرها / وزارت مخابرات؛ ۲۰تا ۳۰ درصد بهای انترنت در افغانستان کاهش یافته است

وزارت مخابرات؛ ۲۰تا ۳۰ درصد بهای انترنت در افغانستان کاهش یافته است

وزارت مخابرات؛ ۲۰تا ۳۰ درصد بهای انترنت در افغانستان کاهش یافته است

کابل/۳۰دلو/فرهنگستان
محمد فهیم هاشمی سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی روز سه‌شنبه (۲۹ دلو) در نشست خبری در کابل گفت: “امروز خوشبختانه شاهد ۳۰ درصد تخفیف در نرخ انترنت از طرف شرکت افغان تلکام هستیم. این شرکت در گذشته به صورت اوسط ۴۳ دالر یک‌ام بی‌ سرعت اینترنت را می‌فروخت و حالی به ۳۰ دالر کاهش یافته است.”
آقای هاشمی افزود که شرکت مخابراتی سلام به حیث شرکت حکومتی هم در این عرصه پیش قدم بوده و ۲۰ درصد تخفیف در نرخ انترنت آورده است.
آقای هاشمی امیداور است که قیمت انترنت شبکه‌های مخابراتی خصوصی هم به زودترین فرصت کاهش یابد.
افغانستان از کشورهای همسایۀ خود از طریق شبکۀ فایبر نوری انترنت وارد می‌کند؛ اما هزینۀ اینترنت در افغانستان در مقایسه با کشورهای همسایه‌اش چندین برابر است.
محمد فهیم هاشمی می‌گوید این شرکت بهای هر جی‌بی انترنت را از ۱۱۵ افغانی به ۹۹ افغانی کاهش داده است.
شرکت افغان‌تلکام که وارد کنندۀ عمده انترنت در افغانستان است به‌گونۀ اوسط یک جی بی‌ انترنت را از ۹ تا ۱۱ افغانی می‌خرد و دوباره هر جی‌بی‌ آن‌را به شرکت‌های مخابراتی از ۱۳ تا ۱۴ افغانی به فروش می‌رساند. اما در مجموع شرکت‌های خصوصی مخابراتی یک جی‌بی‌ انترنت را در بدل ۲۵۰ افغانی به فروش می‌رسانند که نزدیک به ۲۰ برابر بالاتر از نرخ خرید آن است.
با این حال شماری از فعالان جامعۀ مدنی روز سه‌شنبه در کابل در دفتر دید‌بان شفافیت افغانستان به منظور اعتراض در همین باره گردهم جمع شدند.
میرویس آریا از اعتراض کننده‌ها گفت: “کیفیت مکالمات تلفونی و خدمات اینترنتی شبکه‌های مخابراتی خیلی پایین است. شما شاهد هستید که بسته‌ها بنام  ۳Gو ۴G به شما فروخته می‌شوند ولی سرعت آن برابر دو جی هم نیست.”
پیش از این شماری از شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات انترنتی گفته بودند به علت پرداخت مالیات بلند، چالش‌های امنیتی، معاشات بلند کارمندان، پرداخت کرایه و مصارف گونه‌گون دیگر هزینۀ عرضه خدمات انترنت بلند می‌رود.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*