خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / واکنش ها به حملات روز گذشته طالبان ؛ شمار تلفات حمله به پکتیا به ۵۲ تن رسید

واکنش ها به حملات روز گذشته طالبان ؛ شمار تلفات حمله به پکتیا به ۵۲ تن رسید

افغانستان روز سه شنبه ۲۴ ماه میزان شاهد خون‌بارترین حمله‌های تروریستی بود. حمله‌هایی که در یک روز و به شکل گروهی در چندین ولایت این کشور انجام شدند. بزرگترین این حمله‌ها اما در گردیز مرکز ولایت پکتیا صورت گرفت. این حمله حدود ساعت ده صبح روز سه شنبه و با استفاده از چندین موتر بمب گذاری شده انجام شد.

حمله بالای مجتمع نیروهای امنیتی افغانستان صورت گرفت. جایی که فرماندهی پولیس پکتیا، فرماندهی لوای خاص ارتش، فرماندهی مرکز آموزشی پولیس و فرماندهی زون ۳۰۳ سپین غر پولیس قرار دارند. این حمله تلفات بی‌شمار نظامی و غیرنظامی برجای گذاشت. بربنیاد آخرین آماری که ریاست صحت عامۀ پکتیا، با رسانه‌ها شریک ساخته است، دست کم ۴۰ جسد به شمول یک زن و بیش از ۱۶۰ زخمی به شمول کودکان از محل حمله به شفاخانۀ ولایتی پکتیا منتقل شده اند.

بخش مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۳ تندر نیز گفته است که ۱۲ جسد و ۷۵ زخمی از محل این رویداد به شفاخانۀ قول اردوی ۲۰۳ منتقل شده است. بر بنیاد این معلومات، آمار مجموعی تلفات این حمله به ۵۲ کشته و بیش از ۲۳۰ زخمی رسیده است. قربانیانی که بیشترین آن‌را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند.

وزارت امور داخله، ناوقت روز سه شنبه، آمار تلفات این حمله را ۴۱ کشته و ۱۵۸ زخمی اعلام کرد. جنرال مراد علی مراد، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله گفت که: ” از میان کشته شدگان، ۲۱ نفر سرباز پولیس و ۲۱ نفر دیگر غیر نظامی هستند. از ۱۵۸ زخمی هم ۴۸ تن آن پولیس و ۱۱۰ تن دیگر غیر نظامی اند.”

سفر رییس اجرایی به پکتیا

این حمله خون‌بار بعد از سه ساعت درگیری، حدود ساعت یک بعد از ظهر، با کشته شدن پنج مهاجم انتحاری خاتمه یافت. به گفته وزارت امور داخله، حمله بر مجتمع نیروهای امنیتی در گردیز، با انفجار دو موتر مملو از مواد انفجاری آغاز شد و پس آن پنج انتحار کننده خود را به داخل این مرکز رساندند و با نیروهای امنیتی به درگیری پرداختند. هرچند مقام های محلی نظامی مجموع انتحاری‌های این رویداد را دوازده تن گفته بودند که چهار تن آنها خود را انفجار داده و هشت تن به درگیری با نیروهای دولتی پرداختند. حمله کنندگان همه لباس نظامی به تن داشتند.

گسترده بودن این حمله و تلفات بی‌شمار آن سبب شد که عبدالله عبدالله رییس اجرایی، نا وقت روز سه شنبه و در رأس یک هیات بلند رتبه به گردیز برود. ارزیابی وضعیت و رسیدگی به پیامدهای این حمله خون‌بار، از اهداف این سفر عنوان شد. رییس اجرایی را در این سفر سرپرست وزارت امور داخله و رییس عمومی امنیت ملی همراهی کردند.

با ورود آقای عبدالله به مرکز پکتیا، شورای نظامی این ولایت در مرکز قول اردو نشست اضطراری تشکیل داد. او بعد از شنیدن گزارش‌ها از چگونگی وقوع این حمله، گفت که طالبان و تروریست‌ها در هفته‌های اخیر بزرگترین و شدیدترین تلفات را در مناطق مختلف افغانستان متحمل گریده‌اند و این حمله‌ها را برای جبران شکست خود در جنگ‌ها و نبردهای رو در رو راه اندازی می‌کنند.

رییس اجرایی در این نشست اطمینان داد که نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ با تروریزم پیروز می‌شوند. آقای عبدالله عبدالله تاکید نمود که حکومت وحدت ملی در کنار مردم قراردارد. او روحیه عالی و خلل ناپذیر مردم در مبارزه با دهشت‌افگنی و حمایت از نیروهای امنیتی در مبارزه با دهشت‌افگنی را نیز ستودنی خواند.

واکنش‌ها در برابر این حمله

محمد اشرف غنی رییس جمهور هم در پایان روز سه شنبه در برابر حمله‌های گسترده طالبان در ولایت‌های پکتیا و غزنی، واکنش تند نشان داد. او با صدور اعلامیه‌ای گفته که حکومت‌اش اجازه نخواهد داد افغانستان برای تروریستان پناه‌گاه امن و حیات خلوت حامیان‌اش شود.

رییس جمهور گفته است: ” درحالی که حکومت با روی‌کرد به ارزش‌های صلح و حقوق بشری به آینده نگاه می‌کند، تروریستان به تداوم جنگ تاکید دارند. ما در مقابل این جنایت‌کاران ایستاده گی نموده، از وجب وجب خاک خویش دفاع می کنیم و اجازه نخواهیم داد تا کشور ما لانۀ امن برای تروریستان و حیات خلوت برای حامیان شان شود.”

رییس جمهور غنی نیز، همانند  رییس اجرایی‌اش، این حمله‌ها را بیشتر جبران شکست گروه تروریستی طالبان در میدان نبرد می‌پندارد. آقای غنی در اعلامیه گفته است که: ” طی هفت ماه گذشته، دشمن در نقاط مختلف کشور متحمل تلفات سنگین و شکست فاحش شده است و در روزهای اخیر سربازان شجاع کشور از چندین مورد رویداد تروریستی جلوگیری کردند.”

البته که وزارت داخله نیز به همین باور است که دشمن شکست خورده و این حملات برای جبران شکست های شان است. اما در واقعیت  امر، این حملات قدرت تروریستان را نشان می‌دهد که ظاهرن حکومت افغانستان در جلوگیری از آن عاجز است.

رییس جمهور نسبت به قربانیان این رویداد، از جمله کشته شدن توریالی عبدیانی،  فرمانده پولیس ولایت پکتیا نیز ابراز تاثر کرده است.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان هم حمله تروریستی دیروز سه شنبه را به شدت محکوم کرده است. حمله‌ای که بگفته او، نیروهای دلیر امنیتی و مردمان غیر نظامی این کشور را هدف قرار می‌دهد.

سفارت امریکا در افغانستان هم با محکوم کردن این حمله گفته است که امریکا برای ریشه کن کردن تروریزم و پایان دادن به این‌گونه حمله های “وحشیانه” با حکومت افغانستان می ایستد و به همکاری هایش ادامه می دهد. سرپرست سفارت امریکا گفته است: ” من حمله تروریستی طالبان-حقانی در ولایت های غزنی و پکتیا را قویا محکوم می کنم. این حمله های فجیع که نیروهای پولیس را هدف قرار داد، نشان دهنده بی احترامی به زندگی انسان ها و حق تمام افغان ها برای داشتن یک زندگی صلح آمیز و به دور از وحشت است. به نمایندگی از سفارت امریکا با تمام خانواده هایی که در این حمله بزدلانه،‌ قربانی داده اند ابراز همدردی می کنم.”

سفارت بریتانیا در کابل نیز حمله بر مجمتع نیروهای امنیتی در ولایت پکتیا را محکوم کرده و با آسیب دیدگان این رویداد اظهار غم شریکی کرده است. سفارت بریتانیا گفته است: ” ما شدیدا این حمله وحشیانه در پکتیا را محکوم می‌کنیم. قلب ما با تمام کسانی که از این حمله زیان دیده اند، است.”

ماموریت حمایت قاطع هم نسبت به این حمله واکنش تندی داشته است. فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان که در قالب ماموریت حمایت قاطع در این کشور به آموزش، مشوره و حمایت نیروهای امنیتی مصروف اند، گفته است: ” حمله‌ای امروز توسط طالبان نشان داد که آنان به امنیت مردم افغانستان و ثبات افغانستان هیچ احترامی قایل نیستند.” جان نیکولسن فرمانده حمایت قاطع گفته است که این پیمان، در زمینه مبارزه با تروریزم در کنار مردم و نیروهای امنیتی افغانستان به گونه استوار ایستاد خواهد بود.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز این حمله را یک جنایت خوانده است. رییس اجرایی این کمیسیون خواستار بسیج عمومی شده و مبارزه عمومی مردم با تروریستان را تنها راه نجات از این همه خشونت عنوان کرده است.

حملات دیگر روز گذشته

در کنار حمله تروریستی در پکتیا، گروه طالبان در ولسوالی اندر ولایت غزنی هم حمله تهاجمی و تروریستی انجام داد. به گفته مقام‌های امنیتی غزنی، حمله طالبان بر  فرماندهی پولیس و مقر ولسوالی اندر، از ساعات اولیه بامداد سه شنبه آغاز شدد و تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر این روز ادامه داشت. در این حمله هم حدود بیست و پنج پولیس و سرباز ارتش کشته و ده پولیس دیگر زخمی شدند. پنج غیر نظامی نیز در میان کشته شدگان رویداد غزنی می باشد.

در کنار این، ولایت فراه نیز شاهد حمله تهاجمی گروه طالبان به یکی از ولسوالی این ولایت بود. طالبان توانستند برای ساعاتی ولسوالی شیب کوه قلعه کاه این ولایت را سقوط دهند. این حمله نیز تلفاتی به نظامیان افغانستان وارد کرده است. نیروهای امنیتی پس از رسیدن نیروی کمکی پس از سه ساعت توانستند دوباره مرکز این ولسوالی را در کنترول بگیرند و طالبان را عقب بزنند.

در مرکز شهر کابل نیز شام روز سه شنبه ازاثر پرتاب سه نارنجک، یک غیر نظامی کشته شده و دو پولیس زخمی گردیدند. این رویداد در ناحیه دوم شهر کابل، در منطقه ده افغانان این شهر صورت گرفت.

در ترینکوت مرکز ولایت ارزگان نیز عصر روز سه شنبه در نتیجه انفجار مواد جا سازی شده در یک موتر سایکل، نُه فرد ملکی و یک پولیس زخمی شد. و همین گونه شام روز گذشته انفجاری در ولایت ننگرهار نیز صورت گرفت که گفته شده است تلفاتی در پی نداشته است.

آصف سحر

چهارشنبه, ۲۶ میزان, ۱۳۹۶

منبع : هشدار

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*