خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / واکنش به طرح جداسازی روزهای درسی در دانشگاه‌ها

واکنش به طرح جداسازی روزهای درسی در دانشگاه‌ها

کابل/۴ثور/فرهنگستان
طرح تازه جداسازی روز های درسی دانش‌جویان پسر و دختر در دانشگاه کابل و پولی‌ تخنیک با واکنش‌های دانش‌جویان و کاربران رسانه‌های اجتماعی رو به رو شده است.
برخی از دانشجویان دانشگاه کابل با اعتراض از عملی شدن این طرح می‌گویند که این تصمیم افزون بر زیاد شدن کردیت‌های درسی، آنان را با چالش رو به رو ساخته است و نیز در روند درسی سکتگی به میان آورده است.
ام‌روز (یک‌شنبه، ۴ثور) نخستین روز تاق هفته است که دانشجویان پسر بر بنیاد طرح تازه وزارت تحصیلات عالی به دانشگاه رفتند. آنان روز اول سمستر بهاری را با فیصله تازه جدا سازی روز های درسی آغاز کردند.
افزایش ساعت های درسی واکنش دانشجویان را برانگیخته و آنان می‌گویند که یادگیری هشت کردیت درسی را در یک روز بیشتر از ظرفیت ذهنی همه دانشجویان است.
محمد رامین، دانشجوی دانشگاه کابل، گفت:«پیش از این سه کردیت می‌خواندیم حالا تاشش کردیت درس ها بالا رفته اند که ما باید شش کردیت در یک روز درس بخوانیم. شش کردیت درس خواندن و دوباره شش کردیت کار کردن کار دارد که این در واقعیت از ظرفیت یک محصل بالاست.»
فهیمه، دانشجوی دانشگاه پولی‌تخنیک، می گوید:«یک روز تمام بیاییم در پوهنتون بخوانیم و جان بکنیم و روز دیگر اش هم از بیکاری در خانه خسته شویم.»
در این میان شماری از دانشجویان که به علت چالش های اقتصادی نیمی روز کار می‌کردند و نیمی از روز را به دانشگاه می‌رفتند می‌گویند که این طرح آنان را با مشکل اقتصادی رو به رو ساخته است.
محمد منصور، دانشجوی دانشگاه کابل، گفت:«شرایط قسمی است که یک محصل هم باید کار کند و هم خرج خود را پیدا کند ولی از اینکه تایم ما صبح تا دیگر شده است یعنی از هشت صبح تا سه بجه عصر با یک سلسله مشکلات مواجه هستیم مثلا از وظیفه خود اکثریت صنفی های ما می‌مانند کسانی که درس میدهند و کسانی که نیمی روز کار می کنند.»
اما برخی از دانشجویان از حضور کم رنگ آموزگاران و دانشجویان سخن می‌زنند و می‌گویند که در دانشگاه کابل بجای جزوه های بنیادین بر جزوه های فرعی تاکید می شود.
احمد ذکی، دانشجوی دانشگاه کابل، گفت:«امروز آمدیم؛ متاسفانه حضور محصلان کم رنگ است حضور استادان هم کم رنگ است زمانیکه ما به دانشگاه رفتیم درس نبود.»
مهدی عارفی، استاد دانشگاه، می‌گوید:«مداخله و حضور و فعالیت حکومت در مراکز آموزشی باید از نوع ایجابی و مثبت باشد. بیاید فرصت ها دوره های را تعریف بکند؛ رشته های جدید را ایجاد بکند مقاطع تحصیلی جدید را ایجاد بکند نه این‌که از نوع سلبی و منفی اقداماتی و مداخلاتی را داشته باشد.»
به اساس پیشنهاد دانشگاه کابل وزارت تحصیلات عالی در دانشگاه کابل و پولی‌تخنیک روزهای درسی را برای پسران و دختران جداساخته است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*