خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / واکنش افغان‌ها به موافقت اشرف غنی با آزادی اعضای شبکه حقانی

واکنش افغان‌ها به موافقت اشرف غنی با آزادی اعضای شبکه حقانی

«رهایی انس حقانی، دیروز خط قرمز حکومت افغانستان بود، اما امروز خط سبز شد»

رئیس جمهور افغانستان گفت که انس حقانی، مالی خان و عبدالرشید، سه عضو برجسته‌ شبکه‌ حقانی، به‌صورت مشروط و برای آغاز مذاکرات صلح رو‌ در رو میان نمایندگان گروه طالبان و حکومت افغانستان، و رهایی دو استاد دانشگاه آمریکایی، از زندان رها می‌شوند.

روز سه‌شنبه، ۲۱ آبان، محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «حکومت افغانستان همراه با همکاران بین‌المللی خود، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، تصمیم گرفته است که سه زندانی گروه طالبان، انس حقانی و دو عضو برجسته‌ی دیگر این شبکه، مالی خان و عبدالرشید را از زندان بگرام آزاد کنند».

آقای غنی افزود:«رهایی انس حقانی و دو عضو برجسته‌ دیگر این شبکه به‌صورت مشروط و در مقابل رهایی دو تن از استادان دانشگاه آمریکایی افغانستان که در بند این گروه قرار دارند از زندان آزاد می‌شوند».

غنی ادامه داد: «تلاش‌های ما برای ردیابی این دو استاد دانشگاه آمریکایی، نتیجه نداده است و اطلاعات می‌رساند که صحت و سلامت آن‌ها در اسارت نزد زندان‌بان‌ها خوب نیست و در حالت بدی قرار دارند».

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد:«این تصمیم کار دشواری است اما حکومت افغانستان با همکاران بین‌المللی خود تدابیری انجام داده است که رهایی این دو عضو برجسته‌ شبکه حقانی، سبب تقویت صفوف دشمن و تقویت حملات آن‌ها نشود و این تصمیم و تدابیری را که ما انجام دادیم هم قدرت ما را نمایش می‌دهد، هم نیت ما را که برای اعتماد سازی برای آغاز مذاکرات رو در رو، توان اتخاذ تصمیم‌های سخت را نیز داریم».

کوین کینگ استرالیایی و یکس آمریکایی، استادان دانشگاه آمریکایی افغانستان، در سال ۲۰۱۶ از سوی افراد مسلح در کابل ربوده شدند و گفته‌هایی وجود دارد که این دو استاد دانشگاه آمریکایی از طرف شبکه حقانی ربوده شده و نزد‌شان نگه‌داری می‌شوند.

انس حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی است. انس حقانی، در مهر، سال ۱۳۹۸ از سوی ریاست امنیت ملی افغانستان بازداشت شد و تاکنون در زندان بگرام زیر نظر حکومت افغانستان قرار دارد.

سراج‌الدین حقانی، برادر انس حقانی، در حال که رهبر شبکه حقانی است، معاون هیبت‌الله، آخندزاده، رهبر گروه طالبان نیز می‌باشد.

آقای غنی، در پایان صحبت‌اش از تلاش‌های نیروهای امنیتی افغان در مبارزه با مخالفان مسلح حکومت، قدرانی نمود و تاکید کرد که «دولت افغانستان، در گفت‌وگوهای صلح با طالبان ارزش‌ها و دستاورد‌های سال‌های پیش را قربانی نمی‌کند».

سمیع‌الله، ساکن شهر کابل در مورد رهایی انس حقانی و دو تن از اعضای دیگر شبکه حقانی به خبرنگار انیدیپندنت فارسی گفت:«وضعیت سیاسی افغانستان پیچیده‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم. رهایی انس حقانی، دیروز «خط قرمز» حکومت افغانستان بود اما امروز «خط سبز»، شد و کسی را از بند رها کرد که مسئول کشته شدن هزاران شهروند بی‌گناه افغانستان است و کسی است که جز به کشتن و ویرانی به چیزی دیگر فکر نمی‌کند. خوشبختانه همه می‌دانند که این کار غنی، به‌خاطر است که دل آمریکایی‌ها، طالبان و شبکه حقانی را بدست بیاورد و در جنجال‌های انتخاباتی که جریان دارد از وی حمایت کرده پیروز میدان اعلامش کنند. اما بدانند که بزرگترین اشتباه را غنی، با رهایی انس حقانی، در تاریخ افغانستان، انجام داد و در آخرت دست یتیمانی که به دستور این آدم (انس حقانی) پدران‌شان را از دست دادند گریبان غنی، و همکاران‌اش را خواهد گرفت».

شمس نوید، یکی دیگر از ساکنان شهر کابل می‎‌گوید:«کسی که باید کشته شود آزاد می‌شود. واقعا دل ما برای مردم ما و وطن ما می‌سوزد که چرا چند فرد باد آورده در مورد سرنوشت ما تصمیم می‌گیرند و قاتلینی که باید کشته شوند با عزت از بند رها می‌شوند و جامعه جهانی و آمریکایی‌هایی که داد از عدالت و حمایت شهروندان می‌زنند در عمل رفتارشان برخلاف شعارشان ثابت می‌شود».

انس حقانی و دو عضو برجسته‌ شبکه حقانی در حالی از طرف حکومت وحدت ملی، از بند رها می‌شوند که در گذشته گروه طالبان بارها از دولت افغانستان خواسته بود که انس حقانی، را از بند رها کند اما حکومت افغانستان با رد درخواست رهایی انس حقانی، آنرا «خط قرمز» حکومت افغانستان خوانده بود.

نویسنده : فرهاد نوری
۱۳ نُوامبر ۲۰۱۹

منبع : ایندیپندیت فارسی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*