خانه / خبرها / هشدار روسیه به آمریکا

هشدار روسیه به آمریکا

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده است که اگر ایالات متحدۀ امریکا میزایل‌های هسته‌ای دارای برد کوتاه و متوسط را در اروپا جابجا کند، روسیه نه تنها کشورهای اروپایی میزبان این میزایل‌ها را هدف قرار خواهد داد، بلکه به امریکا نیز حمله خواهد کرد.
ولادیمیر پوتین امروز چهارشنبه ۲۰ فبروری با این حال، در خطابۀ سالانه‌اش به مردم روسیه گفت که مسکو در پی تقابل با واشنگتن نبوده و خواستار روابط دوستانه با امریکا است.
پوتین یادآور شد که روسیه علاقه‌ای به رویارویی با آمریکا ندارد، ولی در هر شرایطی امنیت خود را تامین خواهد کرد. وی به طرف آمریکایی توصیه کرد تا به چشم یک “شریک برابر” به روسیه نگاه کند.
ولادیمیر پوتین یادآور شد که سیاست آمریکا در برخورد با روسیه را نمیتوان دوستانه نامید. وی گفت: “طی سال‌های اخیر آمریکا سیاستی را در جهت‌گیری به سمت روسیه در پیش گرفته که اصلا نمیتوان آن را دوستانه نامید. منافع روسیه آشکارا نادیده گرفته میشوند، اقدامات محدودکننده مختلفی علیه این کشور در نظر گرفته میشود و باز هم تحریم‌های جدید و جدیدتری اعمال میگردد که در همینجا تاکید میکنم که هم از دیدگاه ما و هم از لحاظ حقوق بین‌الملل عادلانه نیستند.” ‎
رئیس جمهوری روسیه اولویت‌های سیاست خارجی کشورش را بسیار شفاف و در راستای تقویت اعتماد متقابل، مبارزه با تهدیدات مشترک جهانی، گسترش همکاری‌های اقتصادی، همکاری در عرصه سازمان ملل، جامعه مشترک المنافع، گروه ۲۰، گروه بریکس، سازمان همکاری‌های شانگهای و گروه‌های دیگر نامید. ‎
پوتین همچنین تاکید کرد که تمامی اقدامات این کشور در عرصه امنیتی، صرفا جنبه تدافعی و پاسخگویانه دارد و روسیه هرگز کشوری را تهدید نکرده است. وی یادآور شد که آمریکا با استقرار سیستمهای پرتاب راکت در خاک رومانی و پولند، مستقیما و بطور جدی پیمان نابودی راکتهای برد کوتاه و متوسط را نقض کرده است. 
این تندترین واکنش رئیس جمهور پوتین در مورد آغاز احتمالی رقابت تسلیحاتی میان روسیه و ایالات متحدۀ امریکا پنداشته میشود.
ایالات متحده اوایل ماه روان اعلام کرد که از پیمان منع گسترش میزایل‌های هسته‌ای دارای برد کوتاه و متوسط با روسیه بیرون میشود. مسکو نیز در واکنش به این تصمیم واشنگتن، خروج اش را از این پیمان اعلام کرد.
رئیس جمهور روسیه گفت که کشورش قدم نخست را برای استقرار میزایل‌ها در واکنش به خروج امریکا از این پیمان نخواهد برداشت، اما هشدار داد که واکنش مسکو در برابر استقرار هر گونه میزایل توسط امریکا “قاطعانه” خواهد بود.
پوتین همچنین به سیاستمداران امریکایی هشدار داد که پیش از تصمیمگیری در مورد استقرار میزایل‌ها در اروپا، باید خطرات ناشی از این تصمیم شان را محاسبه کنند.
پیمان منع گسترش میزایل‌های هسته‌ای دارای برد کوتاه و متوسط که در سال ۱۹۸۷ امضا شد، تولید، آزمایش و استقرار میزایل‌های بالستیکی را که بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر برد داشته باشد، منع کرده است.

میراحمد ” خواجه “

فرهنگستان

۲۰٫۰۲٫۲۰۱۸

Воспроизвести сейчас-۲:۲۸Дополнительные визуальные настройкиЗапустить «Все в одном окне»Нажмите для увеличенияВключить оповещения

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*