خانه / خبرها / نیازمبرم به رشد زیربنا های اقتصادی در افغانستان

نیازمبرم به رشد زیربنا های اقتصادی در افغانستان

انجنیر ذبیح الله زیارمل، عضو بورد جهانی اتاق تجارت بین المللی و معاون اول این اتاق در افغانستان، در حاشیه پنجاه مین مجمع جهانی اقتصاد (WORLD ECONOMIC FORUM)، در نشست هفته ی کاسپین (CASPIAN WEEK) که پلتفرمی برای جمع آوری و تبادل دیدگاه های جهانی میباشد در داووسِ سوئیس شرکت و سخنرانی نمودند.

آقای زیارمل در ابتدا با مروری بر ادبیاتِ رشد و توسعه در حکومتهای مختلف و در سه دهه اخیرِ کشور، اُفت و خیزهای این فرایند را در افغانستان بررسی نمود و سپس به کمبود و نبود زیرساختهای رشد اقتصادی در افغانستان و در حوزه آسیای میانه و کاسپین که برای تمامیت، ثبات و رشد اقتصادی منطقوی نیاز است اشاره نمود.
ایشان در کنار بیانِ آمارها و چالشهایِ موجود سیاسی، مالی و اقتصادی در کشور و منطقه، دورنمای اقتصادی کشور و منطقه آسیای میانه را درخشان خواند و جغرافیای کشور را به دلیل اتصال آسیای مرکزی به آسیای جنوبی با ظرفیت انتقال ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تن کالا و انرژی از طریق این دهلیز اقتصادی منطقوی مهم و سازنده خواند.
آقای زیارمل با تاکید بر نقشِ تعیینکنندهی ثبات و امنیت در رشد و رونق اقتصادی، از جریانِ گفتگوهای صلح میان آمریکا، افغانستان و طالبان اظهار امیدواری نمود و گفت جامعه اقتصادی کشور خشنود است تا این گفتگوها نتایج محسوس و ملموس داشته باشد.


ایشان همچنان روی اهمیت و کارآمدیِ انکارناپذیرِ همگرایی اقتصادی در منطقه صحبت نمودند و از آن به عنوان شاهکلید توسعه و ثبات منطقوی یاد کردند. آقای زیارمل سرمایهگذاری روی بخشهای زراعت، صنایع سنگین و تولید، مالی و بانکی و معدن و انرژی را جزو مهمترین زمینههای تعامل عمیق اقتصادی دانست و آمادهسازیِ حمل و نقل آسان و سریع اعمِّ از ریل وی و میدانهای هوایی، پایپلاینها و زونهای اقتصادی، تسهیلِ فرایندهای سرمایهگذاری و تعدیل قوانین مالیاتی و حقوقی در منطقه را در دستیابی به این اهداف تعیین کننده عنوان نمود.
در بخش پایانی، ایشان ابتکارات و نقش سکتور خصوصی افغانستان در جهت رشد تجارت و سرمایه گذاری در کشور و منطقه را توضیح داده و نقش اتاق تجارت بین المللی در افغانستان و دیگر نهاد های حامی سکتور خصوصی را در راستای رونق تجارت فرامرزی و جلب سرمایه گذاری خارجی مهم و ارزنده خواندند.

در اجلاس داووس که امسال با شعارِ “سهمداران جهان پایدار و منسجم” آغاز به کار کرده است سه هزار نفر کارفرما و چهره های  تجاری، سیاستمداران مطرح دنیا، آکادمیسینها و نمایندگان نهادهای جامعه مدنی از ۱۱۷ کشور جهان حضور دارند و روی نابرابری درآمد، دوقطبی شدن فضای سیاسی، محیط زیست و بحران اقلیمی، وضعیت اقتصاد جهانی، سرمایه داری ذینفعان، توسعه پایدار، تکنالوژی، تجارت و انقلاب صنعتی چهارم بحث میکنند.

منبع : صفحه فیسبوک ذبیح ااه زیارمل

۲۳٫۰۱٫۲۰۲۰

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*