خانه / دانش / آموزش و پرورش / نگرانی دختران دانش‌آموز از بسته ماندن مکتب‌ها در افغانستان

نگرانی دختران دانش‌آموز از بسته ماندن مکتب‌ها در افغانستان

کابل/۳۰سنبله/فرهنگستان
شماری از دختران دانش‌آموزان با نگرانی آینده ناروشن در افغانستان از حکومت سرپرست می‌خواهند که هر چی زودتر مکتب‌ها به روی دانش‌آموزان دختر باز شوند.
مریم که یکی از دانش‌آموزان دختر در کابل است، می‌گوید که دوست داشت در آینده یک پزشک موفق شود. مریم از صنف اول تا صنف یازدهم، اول نمره عمومی بوده است.
اما اکنون، او از سرنوشت نا روشن دانش آموزان نگران است.
مریم افزود: «یگانه آرزویم این بود که در آینده یک داکتر شوم، برای مردم خود خدمت کنم و تحصل خود را بلند ببرم. دوست داشتم که ماستری و دکتورا بخوانم، واقعا این ناامید کننده است.»
مدینه دانش‌آموز صنف دوازده در کابل گفت: «می‌خواستم تحصیلات عالی را ادامه دهم اما زمانی‌که مکتب نباشد، دانشگاه هم نیست. از حکومت می‌خواهیم که مکتب‌ها را باز کنند.»
از سویی هم برخی از آموزگاران می‌گویند که بیش از دو ماه می‌شود که معاش نگرفته اند.
فریضه پویا یکی از معلمان در کابل، گفت: «من و همسرم معلم استیم اما حالا سرنوشت کار و تنخواه ما روشن نیست.»
وزارت اطلاعات و فرهنگ، ذبیح الله مجاهد، می‌گوید که آنان روی راهکاری کار می‌کنند که بربنیاد آن تمامی دانش آموزان دختر می‌توانند دوباره به مکتب‌ها بروند.
مجاهد گفت: «از این‌که نظام تغییر کرده است و نظامی اسلامی آمده است ما یک راهکاری را در نظر داریم که همه زنان بتوانند با مصوونیت کار و تحصیل خود را ادامه دهند.»
این در حالی‌است که پیش از این بیش از نه میلیون دانش دختر و پسر در سراسر افغانستان سرگرم آموزش بودند که از این میان شصت درصد آنان را دانش‌آموزان دختر تشکیل می‌داد.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*