خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / نگاهی به حضور ۲۰ ساله نیروهای خارجی در افغانستان

نگاهی به حضور ۲۰ ساله نیروهای خارجی در افغانستان

کابل/۹سنبله/فرهنگستان
پس از حمله‌های یازدهم سپتامبر(بیست سال پیش)، ائتلافی به رهبری امریکا با شعار «سرکوب القاعده» به افغانستان حمله کرد و حکومت طالبان را سرنگون ساخت.
به روز یازدهم ماه سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، القاعده حملاتی را بر برج‌های نیویورک در امریکا انجام داد؛ حمله‌هایی که به گفته امریکا «در افغانستان برنامه‌ریزی شده بود.»
ایالات متحده امریکا در حدود یک ماه پس از حمله یازدهم ماه سپتامبر از بهر نابود سازی القاعده حملات‌ شان را در افغانستان آغاز کرد که در نتیجه آن حکومت طالبان سقوط کرد.
در بیست سال جنگ، ۵۰ کشور عضو پیمان ناتو در ماموریت افغانستان شرکت داشتند. در سال ۲۰۱۱، شمار مجموعی نیروهای خارجی در افغانستان به ۱۴۰ هزار سرباز می‌رسید.
در ماه می ۲۰۱۱، اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده، در عملیات نیروهای ویژه امریکایی در شهر ایبت آباد پاکستان کشته شد. در پایان همان سال، رییس جمهور اوباما دستور «خروج قسمی قوای امریکایی از افغانستان» را صادر کرد.
ایالات متحده امریکا به همکاری کشورهای عضو ناتو در ۲۰ سال گذشته ارتش و پولیس افغانستان را آموزش و تجهیز کردند. شمار نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به بیش از ۳۰۰ هزار تن می‌رسید.
در سال ۲۰۱۴ میلادی، ناتو و امریکا ماموریت نظامی‌اش را به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان سپردند.
آمارها نشان می‌دهند که در بیست سال گذشته در حدود ۲۴۰۰ تن از نظامیان امریکایی و در حدود ۶۰ هزار تن از نیروهای افغانستان جان باختند.
هم‌زمان با گرم شدن گفت‌وگوهای صلح در چند سال اخیر، ‎شمار نیروهای خارجی در سال ۲۰۲۱ به ۱۰ هزار تن و سپس به ۲۵۰۰ تن کاهش یافت.
پس از درگیری‌های مداوم و شدید در ولایات و ولسوالی‌ها، شهر کابل به تاریخ ۱۵ آگست بدست طالبان سقوط کرد.
و سر انجام نیمه‌های دو شنبه شب، با ترک کردن آخرین سرباز امریکایی از فرودگاه کابل، ایالات متحده امریکا ماموریت بیست ساله نظامی‌اش را پایان داد.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*