خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / نمایش از شیوه نگهداری گنجینه باختر در افغانستان

نمایش از شیوه نگهداری گنجینه باختر در افغانستان

کابل/۱۵دلو/فرهنگستان
به‌دنبال نگرانی‌های مجلس نمایندگان در مورد امنیت گنجینه‌ی طلایی باختر، وحید عمر، مشاور رییس‌جمهور غنی می‌گویدکه حکومت اعضای شورای ملی، جامعه‌ی مدنی و رسانه‌ها را برای بازدید از ذخایر طلا فرا می‌خواند.
آقای عمر امروز (چهارشنبه، ۱۵ دلو) در تویتی گفته است: «براساس فیصله‌ی کابینه، اعضای شورای ملی، جامعه‌ی مدنی و رسانه‌ها برای بازدید از ذخایر طلا، به شمول گنجینه‌ی باختر، فراخوانده خواهند شد.»
او افزوده است که این گنجینه‌ها از فراز و فرودهای تاریخ محفوظ مانده و اکنون وقت آن است تا مردم افغانستان در مورد شیوه‌ی نگهداری از آ‌ن‌ها مطمئین شوند. او تأکید کرده است که کار روی طرح آن جریان دارد.
در تاریخ ۸ دلو، میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان نسبت به سرنوشت گنجینه‌ی طلایی باختر ابراز نگرانی کرده بود. آقای رحمانی با اشاره به گزارش‌ها در مورد قاچاق پول از میدان‌هوایی کابل گفته بود که اگر «چنین فساد گسترده ادامه یابد، گنجینه‌ی طلایی باختر در امان نخواهد بود.»
او پیشنهاد کرده بود که گنجینه‌ی طلایی باختر به‌دلیل بی‌اعتباربودن بانک مرکزی کشور (د افغانستان بانک) باید به یکی از معتبرترین کشورهای جهان به‌گونه‌ی امانت فرستاده شود.
ارگ ریاست‌جمهوری از این اظهارات میررحمان رحمانی ابراز تأسف کرد و آن را غیرمسئولانه خوانده بود. در اعلامیه‌ای که از سوی ارگ به نشر رسیده بود، آمده است که پیشنهاد انتقال و سپردن سرمایه‌ی ملی به یک کشور دیگر خلاف منافع ملی است.
در اعلامیه تأکید شده است که گنجینه‌ی باختر گران‌بها ملکیت مردم افغانستان است و حکومت به‌شمول نیروهای امنیتی و دفاعی از آن حفاظت می‌کند.
گنجینه‌ی باختر به عنوان پشتوانه‌ی پول ملی کشور به شمار می‌رود. این گنجینه از ساحات باستانی «طلاتپه»، «تپه‌قول»، «آی‌خانم»، «بگرام» و «تپه‌ی زرگران» کشف شده است. وزارت اطلاعات و فرهنگ در ۷ حمل سال جاری اعلام کرد که این گنیجینه پس از ۱۳ سال نمایش در ۱۳ کشور جهان دوباره به کشور برگشت داده شده است.
این وزارت اعلام کرده بود که پنج میلیون نفر از این گنجینه دیدن کرده و عواید مجموعی از نمایش آن‌ها به ۳۱۴ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۴۳۶ افغانی می‌رسد.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*