خانه / خبرها / نشست بین‌الافغانی مسکو پایان یافت

نشست بین‌الافغانی مسکو پایان یافت

نشست بین‌الافغانی مسکو با ارایه یک اعلامیه‌ی مشترک امروز پنج‌شنبه نهم جوزا به پایان رسید. این نشست برای روزهای هشتم و نهم جوزا میان شماری از سیاست‌گران افغان و نماینده‌گان طالبان برگزار شده بود.

در این اعلامیه مشترک گفته شده است که دو طرف در نشست دو روزه مسکو روی موارد مهم مربوط به سرنوشت مردم افغانستان، آینده صلح و ثبات و راه‌های رسیدن به امنیت در کشور گفت‌وگو کرده‌اند.

طبق اعلامیه، سیاست‌گران کشور و نماینده‌گان گروه طالبان در این نشست «بر اراده مشترک مبنی بر رسیدن به صلح پایدار و فراگیر در افغانستان تأکید کردند.»

دو طرف هم‌چنان روی ادامه مذاکرات بین‌الافغانی، برقراری آتش‌بس، حفاظت از زنده‌گی افراد ملکی، رهایی زندانیان، خروج نیروهای خارجی و قطع مداخلات خارجی با هم به گفت‌وگو پرداخته‌اند.

تحکم نظام اسلامی، حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی با رعایت حقوق زنان، از مسایل دیگری مورد بحث بین دو طرف در نشست مسکو بوده است.

در اعلامیه مشترک نشست بین‌الافغانی مسکو تصریح شده است که «این مذاکرات در فضای صمیمانه مبتنی بر روحیه همکاری صورت گرفت و طرفین در بخش‌هایی به توافق و پیشرفت‌های خوبی دست یافتند.» اما در اعلامیه ذکری از جزئیات این توافقات و پیشرفت‌ها نرفته است.

بر اساس این اعلامیه، به دلیل آن‌که بعضی از مسایل ایجاب می‌کند تا بحث‌های بیشتری در باره آن صورت بگیرد، دو طرف توافق کرده‌اند تا به این گفت‌وگوها ادامه بدهند.

مسکو در شانزدهم و هفدهم دلو پارسال نیز میزبان اولین دور از گفت‌وگوهای سیاست‌گران افغان بود. نماینده‌گان دولت در نشست پارسال حضور نداشتند.

در دومین نشست بین‌الافغانی مسکو قرار بود نماینده‌گان دولت نیز شرکت کنند، اما گروه طالبان با اشتراک آن‌ها مخالفت کرده است.

هشت صبح – پنج شنبه، ۹ جوزا ۱۳۹۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*