خانه / خانواده / زنان / ملاله در دیدار با بلینکن: از زنان و دختران افغانستان حمایت کنید

ملاله در دیدار با بلینکن: از زنان و دختران افغانستان حمایت کنید

کابل/۱۶قوس/فرهنگستان
ملاله یوسف‌زی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه نوبل، پیام ستوده فروتن دانش آموزش هراتی را به انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا سپرد و از ایالات متحده امریکا خواست که از زنان و دختران افغانستان حمایت کند.
ملاله روز (دوشنبه، ۱۵قوس) در دیداری با بلینکن و شماری دیگر از مقام‌های امریکایی، نامه ستوده فروتن را به بلینکن سپرد و بخشی از آن را در حضور مقام‌های امریکایی به خوانش گرفت. ملاله گفت: افغانستان یگانه کشوری در جهان است که در آن دختران بالاتر از صنف شش به مکتب رفته نمی‌توانند.
فروتن در نامه‌اش گفته است به هر اندازه که مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران بسته بمانند، به همان اندازه امیدها و آرزوها از بین می‌روند.
او از بلینکن و رییس جمهور بایدن خواسته است که از آموزش دختران در افغانستان پشتیبانی کنند.
در این نامه فروتن نگاشته: «به هر اندازه که مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران بسته بمانند، به همان اندازه امید ما به آینده از بین می‌رود. آموزش دختران یک ابزار قدرت‌مند برای برقراری صلح و ثبات است. اگر دختران آموزش نبینند، افغانستان متضرر می‌شود. منحیث یک دختر و یک انسان، من باید بدانم که حقوقی دارم. زنان و دختران حقوق دارند. مردم افغانستان حق دارند در آرامش زندگی کنند، مکتب بروند و بازی کنند.»
ستوده فروتن چندی پیش از سوی مجله فایننشل تایمز در میان ۲۵ زن تاثیر گذار سال ۲۰۲۱ جا گرفت.
یوسف‌زی با خواندن این نامه افزود: «آموزش دختران ابزار قدرت‌مندی برای ایجاد صلح و امنیت در افعانستان است.»
او ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده به همراه سازمان ملل متحد، اقدامات فوری را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که دختران افغان در اسرع وقت به مدارس خود باز می‌گردند.
ملاله گفت: «شما گفتید که ما در اینجا درباره مساوات در آموزش دختران سخن می‌زنیم، اما ما می‌دانیم که اکنون افغانستان تنها کشوری است که در آن دختران به آموزش بالاتر از صنف شش دسترسی ندارند. آن‌ها از آموزش منع شده‌اند.»
این در حالی است که پس از سقوط حکومت پیشین، مکاتب دخترانه از صنف شش به بالا در بیشتر ولایات افغانستان، به شمول کابل، بسته مانده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*