خانه / خبرها / نخستین ملاقات ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون در فرانسه
نخستین ملاقات ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون در فرانسه

نخستین ملاقات ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون در فرانسه

امانوئل ماکرون ، رئیس جمهوری جدید فرانسه و  ولادیمیر پوتین رییس چمهور روسیه  در کاخ ورسای  فرانسه  برای بار اول ملاقات نمودند

طی این ملاقات پوتین و ماکرون آمادگی خود را  در حل بحران اوکراین و سوریه اعلام نمودند .

رئیس جمهوری جدید فرانسه قبل از این دیدار با پوتین اظهار نموده بود که، او خواستار گفت‌وگویی عمیق و بدون پیش‌داوری با رئیس جمهوری روسیه است تا بتوانیم از این طریق به راه‌حل عملی و کامل برای  ختم بحران سوریه دست یابیم

قبلن امانیل مکرون خاطر نشان نموده بود که ،  همکاری  روسیه و فرانسه  در مبارزه با سازمان  تروریستی داعش  می‌تواند به تقویت روابط میان دو کشور منجر شود.

روابط دوکشور فرانسه و روسیه مدت‌هاست به دلیل داشتن نقطه نظر های مخالف ،  نسبت به حل بحران سوریه و اوکراین ، به سردی گراییده است

. روسیه از دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، حمایت می‌کند.  و اما فرانسه  و  چندین کشور غربی حامی مخالفان دولت سوریه می باشند .

  به منظور ارایه تصویر کامل تر از مناسبات روسیه و فرانسه  و سفر رییس جمهور روسیه به فرا نسه  قسمت هایی از نشست خبري ولادیمیر پوتین  و امانوئل ماکرون را پیشکش خواننده های گرامی فرهنگستان مینمایم : 

در ابتدای این کنفرانس خبری، ماکرون سخن گفت و به موضوع مهم مورد بحث یعنی سوریه پرداخت.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: دوستی میان روسیه و فرانسه محور مذاکرات امروز بوده است و امروز درباره موضوعات مهمی که برای هر دو کشور از اهمیت برخوردار است صحبت کردیم.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: “به همکاری با روسیه برای شکست داعش در قالب ائتلاف نیاز داریم.”

ماکرون که کشورش همیشه خواهان کنار رفتن بشار اسد از سمت ریاست‌ جمهوری سوریه بوده، در ادامه گفت:”ما خواهان انتقال دموکراتیک قدرت در سوریه و در عین حال، حفظ دولت این کشور هستیم؛ کشورهایی که دولت ورشکسته دارند؛ تهدیدی برای دموکراسی به شمار می‌روند.”
امانوئل ماکرون ادامه داد: “در گفتگو با پرزیدنت پوتین، در خصوص خط قرمز روشن فرانسه در موضوع سوریه صحبت کردم. خط قرمز فرانسه در سوریه، استفاده هر یک از طرفین از سلاح شیمیایی است؛ در صورت استفاده از این تسلیحات، فرانسه با جدیت تمام عواقب کار را متوجه عاملین خواهد نمود ”
رئیس‌جمهور فرانسه به نوع اقدامی که پاریس برای محقق شدن این تهدید در نظر دارد، توضیحی نداد.

ماکرون سپس گفت که “با روس‌ها در میدان نبرد سوریه، تبادل اطلاعاتی داریم” و ادامه داد: “مسئولیت ایجاد دسترسی بشردوستانه در سوریه به عهده همه کشورهای شرکت‌کننده در عملیات نظامی این کشور است.”

در ادامه نشست، ولادیمیر پوتین گفت که با رئیس‌جمهور فرانسه “در خصوص مشکلات مناطق مختلف دنیا و نحوه حل این مشکلات سخن گفتیم.در خصوص بحران اوکراین و راه‌های حل بحران سوریه با رئیس جمهور فرانسه گفتگو کردم.”

رئیس جمهور روسیه به تلاش غربی‌ها و روسای جمهور پیشین فرانسه برای ساقط کردن رئیس‌جمهور قانونی سوریه اشاره کرد و گفت: “موضع روسیه در خصوص بحران سوریه، واضح و روشن است و این موضع را بار دیگر برای رئیس‌جمهور فرانسه هم توضیح دادم. اینکه همزمان هم با تروریست‌ها بجنگیم و هم دولت آن کشور را تضعیف کنیم، غیرممکن است.”

پوتین به بحران جاری در شبه‌جزیره کره هم اشاره کرد و گفت: “در خصوص شرایط خطرناک شبه‌جزیره کره و مشکل کره شمالی هم صحبت کردیم؛ ما متعهد هستیم به یافتن راهی برای حل این بحران و در پی تشدید وخامت اوضاع نیستیم.

ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در اين نشست خبري اعلام کرد: روابط روسيه و فرانسه روابطي قديمي و مستمر است. با وجود همه موانع و تحريم ها نزديک به پنجنصد شرکت فرانسوي در روسيه فعاليت ميکنند.

پوتين گفت: ما هيچ تحريمي را عليه شرکت هاي فرانسوي موجود در روسيه اعمال نکرده ايم.

رئيس جمهور روسيه تاکيد کرد: نشست با مارين لوپن بدين معني نبود که ما سعي داشتيم در انتخابات فرانسه اعمال نفوذ کنيم.

پوتين بيان داشت: از رئيس جمهور مکرون دعوت کردم که سفري به روسيه داشته باشد.

خواجه میر احمد 

فرهنگستان

۲۹ می ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*