خانه / خبرها / مذاکرات دوحه ؛ گفتگوها پشت درهای بسته از سر گرفته شد.

مذاکرات دوحه ؛ گفتگوها پشت درهای بسته از سر گرفته شد.

مذاکرات دوحه؛ گفتگوها پس از دو روز وقفه پشت درهای بسته از سر گرفته شد !

مذاکرات میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان پس از دو روز توقف امروز شنبه ۲ مارچ در دوحه پایتخت قطر پشت درهای بسته از سر گرفته شده است.
منابع نزدیک به طالبان در قطر به رسانه های خبری گفته‌اند که پیش‌نویس ابتدایی یک توافقنامه میان دو طرف آماده شده و ممکن دراین دور مذاکرات روی آن توافق شود.
این منابع گفته‌اند که نمایندگانی از سازمان ملل و کشور ناروی در زمینه فنی به مذاکره‌کنندگان دو طرف کمک میکند اما این موضوع به صورت رسمی تایید نشده است.
مذاکرات دوحه پنجمین دور مذاکرات میان آمریکا و طالبان است که دوشنبه گذشته آغاز شد و روز چهارشنبه برای دو روز متوقف شد.
براساس گزارش‌ها توقف مذاکرات برای هماهنگی با مراکز تصمیم‌گیری سیاسی انجام شده بود.
دیروز روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز خبر داده بود که یکی از طرح‌های مورد مذاکره در دوحه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ظرف ۵ سال است.
براساس این گزارش این طرح توسط پنتاگون وزارت دفاع آمریکا تهیه شده و طبق آن باقیمانده نیروهای بین‌المللی نیز همزمان با نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد.
اما گروه طالبان این خبر نیویورک تایمز را رد کرد و اعلام کرد که روی چارچوب زمانی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان توافقی نشده و تنها چگونگی این خروج در مذاکرات دوبی مورد بحث قرار گرفته است.
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح در افغانستان که از مذاکره‌کنندگان ارشد آمریکایی است در حساب توییتری خود نوشته است در این دور از مذاکرات چهار موضوع کلیدی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با القاعده و داعش، آتش‌بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان به بحث گذاشته میشود.
با وجود درخواست‌های مکرر حکومت افغانستان برای گفتگو با طالبان، این گروه تاکنون حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نشده است. اما آمریکا تلویحا تاکید کرده که عملی شدن توافق با طالبان مشروط به آتش بس و گفتگوهای بین‌ طالبان و دولت افغانستان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*