خانه / خبرها / متن بیانیه پایانی نشست پروسه کابل پیرامون صلح و همکاری‌های امنیتی

متن بیانیه پایانی نشست پروسه کابل پیرامون صلح و همکاری‌های امنیتی

متن بیانیه پایانی نشست پروسه کابل پیرامون صلح و همکاری‌های امنیتی

کشورهای منطقه در برابر آن عده گروه‌هایی که از پیوستن به روند سیاسی امتناع ورزیده و پیوسته زمینه را برای عملیات تروریستان خارجی در افغانستان فراهم می‌سازند، یک رویکرد واحد را اختیار خواهند کرد.

نخستین نشست پروسه کابل تحت عنوان صلح و همکاری‌های امنیتی، با میزبانی دولت افغانستان و با اشتراک ۲۷ کشور و سازمان بین‌المللی، به تاریخ ۱۶ جوزای ۱۳۹۶ برگزار گردید.
اشتراک‌کنندگان این نشست تهدیدهای تروریزم در افغانستان، منطقه و فراتر از آن، تدابیر مبارزه با آن و همچنان چالش‌ها در برابر صلح و امنیت را که افغانستان، منطقه و فراتر از آن را متأثر می‌سازد، مورد بحث قرار دادند.
خلاصه این نشست، در این بیانیه پایانی، قرار ذیل ارائه می‌گردد:
۱. گردهمایی در این نشست، به زودی پس از جنایت وحشیانه تروریستی در کابل که منجر به کشته و زخمی شدن صدها شهروند ملکی افغانستان شد، نشانه قوی از همبستگی با دولت و مردم افغانستان در مبارزه شان با تروریزم و اراده و مساعی شان برای رسیدن به صلح می‌باشد. همه اشتراک‌ کنندگان این نشست، این گونه جنایات فجیع و همه اشکال تروریزم را که دورنمای صلح در افغانستان را به چالش می‌کشد، شدیداً محکوم نمودند.
۲. یک افغانستان با ثبات، تأمین ثبات در منطقه را مقدور می‌سازد و رسیدن به آن صرف از طریق یک پروسه سیاسی به رهبری و مالکیت افغانستان و پشتیبانی کامل همسایه‌ها و شرکای بین‌المللی، چنانچه اخیراً در توافق موفقانه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به اثبات رسید، امکان پذیر می‌باشد.
۳. اشتراک‌کنندگان از همه گروه‌های مسلح خواستند که هرچه زودتر به یک آتش‌بس توافق و گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان را آغاز کنند.
۴. کشورهای منطقه در برابر آن عده گروه‌هایی که از پیوستن به روند سیاسی امتناع ورزیده و پیوسته زمینه را برای عملیات تروریستان خارجی در افغانستان فراهم می‌سازند، یک رویکرد واحد را اختیار خواهند کرد. افزون بر این، اشتراک‌کنندگان از همه تلاش‌های نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان در امر دفاع از مردم افغانستان و مبارزه با همه تهدیدهای تروریزم که جامعه بین‌المللی را متأثر می‌سازد، حمایت می‌کنند.
۵. اشتراک‌کنندگان مجدداً تأکید نمودند که مبارزه با تروریزم و آوردن صلح در افغانستان و منطقه صرف از طریق همکاری‌های صادقانه دولت با دولت و مکانیزم‌های منطقه‌یی امکان‌پذیر می‌باشد.
۶. طوری که در استراتیژی جهانی مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد به عنوان اقدامی برای جلوگیری تروریزم و مبارزه با آن تصریح یافته است، اشتراک‌کنندگان تأکید کردند که دولت‌ها باید از سازمان‌دهی، تحریک، تسهیل، تمویل، تشویق و تحمل فعالیت‌های تروریستی اجتناب ورزیده و برای حصول این اطمینان که از قلمروهای مربوطه ما برای ایجاد پایگاه‌ها و اردوگاه‌های آموزشی تروریستی یا برای آمادگی و سازمان‌دهی جنایات تروریستی توسط کشورهای دیگر یا شهروندان شان استفاده صورت نمی‌گیرد، گام‌های مناسب علی را بردارند.
۷. تروریزم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز حمله بر مشترکات انسانی همه ماست. جان‌های بی‌شماری در نتیجه خشونت افراط‌گرایان، تروریستان و کسانی که آنها را حمایت می‌کنند، از دست رفته اند. در حالی که برخی از کشورها در اثر این تهدیدها متحمل هزینه‌های بیشتر انسانی می‌شوند، این تهدیدها مستقیماً امنیت و ثبات منطقه و جهان و دورنمای صلح در افغانستان را به چالش می‌کشد. برای رفع چالش‌های تروریزم، از بین بردن زیر ساخت‌های تروریستی و پایان دادن به حمایت‌های مالی و تکتیکی که از سوی دولت‌ها، شبکه‌ها وافراد جنایت پیشه به آنها فراهم میگردد، به تلاش‌های مشترک و همه جانبه همه کشورهای منطقه نیاز است.
۸. با اراده جمعی برای آوردن صلح، ثبات و رفاه پایدار با وجود این تهدیدها، اشتراک‌کنندگان از دیدگاه افغانستان برای روند صلح به رهبری و مالکیت این کشور که توسط رئیس جمهور محمد اشرف غنی در این نشست تشریح گردید، قویاً حمایت می‌کنند. این دیدگاه بر اصول تساوی، کثرت-گرایی و همه شمولیت، به عنوان تهدابی برای یک روند ملی صلح، استوار میباشد. تحقق این دیدگاه به یک اجماع مثبتی بر اساس روابط سازنده دولت با دولت نیاز دارد که بتواند اعتماد لازم را برای تقویت همکاری در زمینه امنیت و مبارزه با تروریزم در چهارچوب یک میکانیزم تعریف شده قابل قبول در سطح منطقه و جهان به میان آورد و زمینه را برای مساعی مشترک در راستای صلح مساعد سازد.
۹. هرچند تلاش‌های فردی توسط طرف‌های ذیدخل برای آوردن صلح و ثبات کمک می‌کند، موفقیت صرف از طریق مساعی مشترک و هماهنگ زیر چتر مالکیت دولت افغانستان در روند صلح امکان‌پذیر خواهد بود.
۱۰. یک افغانستان باثبات، ارزشمندتر از یک افغانستان در حال جنگ است. طوری که داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائی بیان کرد، افغانستان دارای ثبات مسبب اتصال بیشتر کشورها در سراسر منطقه شده و رویکردهای همگرایانه را برای ترانسپورت، انرژی، اقتصاد و تجارت به ارمغان می‌آورد که منجر به گسترش دامنه وحدت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی میان مردم منطقه خواهد شد.
۱۱. یک روند فراگیر صلح به رهبری و مالکیت افغانستان، به مثابه مجمعی خواهد بود که ابتکارات دیگر مربوط به افغانستان در زمینه های صلح، امنیت و اتصال منطقه‌ایی در آن جمع و تقویت خواهند شد. ما از تلاش‌های جاری جامعه جهانی در راستای آوردن صلح و ثبات در افغانستان ابراز سپاس می‌کنیم. تصمیم گرفته شد که برای پیگیری نظرات و پیشنهادات مطرح شده در این نشست و برای برداشتن گام‌های عملی در راستای تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و منطقه، نشست‌های دیگری با همین ساختار برگزار گردد.
خبرگزاری جمهور- کابل

چهارشنبه ۱۷ جوزا ۱۳۹۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*