خانه / خانواده / اطفال / فلم مستند “‍‍‍ دختران اسکیت بورد افغانستان ” برنده‌ی جایزه بفتا BAFTA شد

فلم مستند “‍‍‍ دختران اسکیت بورد افغانستان ” برنده‌ی جایزه بفتا BAFTA شد

فلم مستند “‍‍‍ دختران اسکیت بورد افغانستان ” برنده‌ی جایزه بفتا از بریتانیا شد

کابل/۱۴دلو/فرهنگستان
اکادمی هنرهای فلم و تلویزیون بریتانیا که شکل اختصار یافته آن، بفتا (:BAFTA British Academy of Film and Television Art) است جایزه جشنواره سال ۲۰۲۰ میلادی خود را به فلم دختران اسکیت بورد افغانستان اختصاص داد‌.
فلم دختران اسکیت بورد افغانستان یا یادگیری اسکیت در حوزه‌ی جنگ اگر شما دختر هستید، مستندی است که چگونگی داستان زندگی دختری افغان که در اسکیتستان درس می‌خواند و اسکیت بازی می کند، را‌‌ به تصویر کشیده است.‌
این فلم از سویی کارول دیزینگر امریکایی کارگردانی شده‌است و تهیه کنندۀ آن النا آندریچوا، فلم ساز بریتانیایی می‌باشد.
کارل دیزینگر، کارگردان فلم دختران اسکیت بورد افغانستان پس ازدریافت جایزه گفت:”نخست از همه می‌خواهم از بفتا تشکری کنم که ما را احترام کردند… همچنان برای حمایت از این فلم”.
وی بیان داشت که اسکیتستان نهاد غیر انتفاعی است، این نهاد برعلاوه‌ي آموزش اسکیت برای پسران و دختران، خواندن و نوشتن را نیز در سراسر جهان یاد می دهد.
عزیز دلدار، فلم نامه نویس و بازیگر سینمای افغاستان می‌گوید:

“بیشترین فلم های که در رابطه به افغانستان توسط فلم سازان بیرون از افغانستان ساخته شده به آن قسمی که باید باشد، نتواستند آن را به تصویر بکشند”.
در این حال نهاد های که در افغانستان به حقوق کودکان، پژوهش می‌کند باور دارند که فلم اسکیت بورد افغانستان با برنده شدن جایزه می‌تواند سبب تشویق ‌آن کودکانی شود که با آموزش و سرگرمی های سالم  بدون سرپناه به سر می‌برد.
در جشنواره سال۲۰۲۰ میلادی اکادمی فلم بریتانیا که در لندن برگزار شد، جایزۀ بهترین فلم، بهترین فلم بریتانیایی، بهترین کارگردانی، بهترین فلم برداری، بهترین صدابرداری، بهترین طراحی صحنه و بهترین جلوه‌های ویژه جوایزی بودند که به فلم ۱۹۱۷ به کارگردانی سام مندس داده شد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*