خانه / خبرها / فعالان مدنی هرات خواهان پی‌گیری کشتار کارگران در مرز ایران هستند

فعالان مدنی هرات خواهان پی‌گیری کشتار کارگران در مرز ایران هستند

فعالان مدنی هرات خواهان پی‌گیری کشتار  بیرحمانه کارگران  افغان در مرز ایران هستند

شماری از فعالان مدنی هرات با برگزاری همایش اعتراضی، مرزبانان ایرانی را متهم به نقض حقوق بشری و برخورد غیرانسانی با مسافران افغان کردند. آنها با تجمع در برابر ساختمان دفتر والی هرات، خواستار ورود حکومت افغانستان به این موضوع شدند.
حلیمه پژواک و مبین ثاقب، در این همایش اعتراضی از حکومت افغانستان خواستند که در مورد ادعاها مبنی بر غرق کردن شهروندان افغان توسط مرزبانان ایرانی سکوت نکند: “بار اول نیست، بار دوم نیست که چنین جنایتی از سوی حکومت ایران بر ملت افغانستان وارد می‌شود. ما از حکومت خواهشمند هستیم که حکومت سکوت اختیار نکند.”
“عملکرد ضد انسانی و یا ضد بشری کشور ایران است. ما می‌خواهیم که دیوان لاهه این قضیه را صد فیصد رسیدگی کند.”
بیش از ۵۰ شهروند افغان به دلیل فقر فزاینده در حال سفر قاچاقی به کشور ایران بودند که مرزبانان ایرانی آنها را در منطقه “دهانۀ ذوالفقار” بازداشت کردند.
شهروندان افغان مدعی هستند که مرزبانان ایرانی آنها را نه تنها لت و کوب کردند، بلکه مجبور کردند که خود را به رودخانه هریرود بیندازند.
عزیزالله و احمد میگویند شاهد برخورد مرزبانان ایرانی با این مسافران بودند: “بعد ما را به زور انداخت داخل آب و هم هشت و یا هفت فیر کرد. [گفت] هر کس دنبال بیاید، می‌کشم. ما از ترس آنها خود را انداختیم به آب. تقریبا هشت و یا هفت نفر از آب زنده بدر شدیم و دیگرها را آب ببرد و کشت.”
“به من گفت که به چه خاطر به ایران آمدی و برایش گفتم که به خاطر گرسنگی و فقر. ساعت یک به شما این قسم گرسنگی نشان می‌دهم که دیگر به عمر خود هیچ وقت گرسنه نشوی و سیر سیر بشوی. منظور او را نمی‌فهمیدم که مرا بکشد. من گفتم که شاید مرا لت می‌کند. ساعت یک ما را آورد و همگی ما را به آب انداخت و بیشتر مردند.”
هنوز هم از رقم دقیق غرق شدگان در رودخانه هریرود گزارشی در دست نیست.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان  ۰۵٫۰۵٫۲۰۲۰

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*