خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / فعالان مدنی در کابل؛ دادگاۀ لاهه جرایم جنگی در افغانستان را بررسی کند

فعالان مدنی در کابل؛ دادگاۀ لاهه جرایم جنگی در افغانستان را بررسی کند

کابل/۱۴سرطان/فرهنگستان
شماری از فعالان جامعۀ مدنی در کابل، از دادگاۀ جهانی لاهه می‌خواهند که جرایم جنگی در افغانستان را بررسی کند و عاملان این جرایم را زیر پیگرد قرار دهد.
فعالان مدنی، امروز (دوشنبه، ۱۴سرطان) در یک نشست؛ عامل تخریب زیرساخت‌ها و کشتار غیرنظامیان را طالبان دانسته و از جامعۀ جهانی نیز خواستند که در این باره بی‌تفاوتی نکنند.|
معصومه جامی، یکی از فعالان جامعۀ مدنی می‌گوید: «جنگ هم از خود قانونی دارد. حکومت کافر، ملت کافر، پل و پلچک و تعمیر و تأسیسات هم آیا کافر هستند؟ باور کنید در منطقه‌یی که ما زنده‌گی می‌کنیم هیچ پل و پلچکی سالم نمانده.»
مجیب ابراهیمی، فعال دیگر جامعۀ مدنی گفت: «هیچ‌کسی نمی‌تواند از جنایتی که در دو دهه گذشته در افغانستان رخ داده چشم‌پوشی بکند.»
خواست این فعالان جامعۀ مدنی، توقف خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در افغانستان است. به باور آن‌ها، بی برقراری آتش‌بس، مذاکرات صلح نتیجه نخواهند داد.
جاوید ورس، فعال جامعۀ مدنی می‌گوید: «هنوز جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت به بالاترین سطح و به شدت‌ترین جرایم نسلی‌کشی وجود دارد. قوانین جنگی در ده سال اخیر به‌ویژه در ماه‌ها اخیر رعایت نشده‌است.»
مجیب خلوتگر، عضو کمیتۀ رهبری برنامه میکانیزم افغانستان برای صلح همه‌شمول گفت: «می‌خواهیم به کمک حکومت افغانستان و به کمک نهادهای مرتبط و زیربط این موارد را به نهادهایی‌که مربوطش می‌شود، از جمله محاکم بین‌المللی، برسانیم تا طرف‌هایی‌که به نقض قوانین بین‌المللی جنگ پرداخته‌اند در زمینه جواب‌گو ساخته شود.»

نشست امروز از سوی “برنامۀ میکانیزم افغانستان برای صلح همه‌شمول” برگزار شده بود. مسؤولان این برنامه می‌گویند که با افراد گوناگون جامعه دربارۀ صلح نیز مشوره کرده‌اند و نتیجۀ این مشوره‌ها را با طرف‌های درگیر جنگ در میان می‌گذارند.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*