خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / فروکش اعتراضات و لایه های سرکوب در ایران

فروکش اعتراضات و لایه های سرکوب در ایران

کابل/۳عقرب/فرهنگستان
جهان بعد از قرون وسطی به تغییر شگرف رسید که این تغییر را فرانسوی‌ها رنسانس نامیدن، رنسانس به معنی تولد دوباره است، که در سده ۱۴ میلادی به وقوع پیوست.
در حقیقت رنسانس باعث پیش‌رفت شد، که پس از آن جهان فعلی آهسته آهسته شکل گرفت.
در دوره قرون وسطی بیش‌تر قدرت نزد کلیسا و روحانیون بود، در بسیاری موارد انچه کلیسا می‌گفت حرف اول بود؛ و پاپ به عنوان نماینده خدا نزد مسحیان ارزش والای داشت، طوری که کلیسا باج و خراج های سنگین و مظالم متعددی بالای مردم اروپا روا می‌داشتند.
چنان که سده ۱۴ میلای در شهر فلورانس کشور ایتالیا را شروع عصر روشن‌گری در اروپا می‌دانند، رنسانس در حقیقت گرفتن قدرت از کلیسا و قدرت دادن به پادشاه است که باعث تحول عظیمی در بخش های مختلف علم، فرهنگ و سیاست شد.
در عصر حاضر کشور های که همچون ایران و کوریایی جنوبی اعتقاد شدید به دین دارند با شرایطی روبه‌رو می‌شوند که اروپا در دور رنسانس مواجه شد.
در حقیقت انچه قابل ذکر است، تحول یک دوره و آغاز دور جدید وقفه‌ی ایجاد می‌کند و این وقفه باعث رونق گرفتن، یا هم در طولانی مدت سبب بدبختی یک کشور می‌ شود.
ایران در سال جاری در انبوهی از تظاهرات قرار دارد با اوج‌گیری اعتراض سراسری کشته شدن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله در بازداشتگاه گشت ارشاد، و افزایش شمار قربانیان سرکوب، رسانه‌ها در آمریکا، اروپا و دیگر نقاط جهان، گزارش‌ها و تفسیرهای بیشتری به بحران ایران اختصاص داده‌اند.
واشنگتن‌پست می‌نویسد اعتراضات سراسری در شهرها و روستاها به عسلویه، محل یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های گاز طبیعی کشیده شد.
خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد:«ده‌ها هزار نفر در برلین در حمایت از اعتراضات مردم ایران راهپیمایی کردند.»
رویترز همچنین گزارش داد : اعتراضات اخیر در ایران که در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس آغاز شد با وجود سرکوب مرگبار حکومت، وارد ششمین هفته شده است، اعتراضاتی که یکی از جدی‌ترین چالش‌ها را برای حاکمیت جمهوری اسلامی، پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایجاد کرده است، حتی اگر در ظاهر، سرنگونی حکومت نزدیک به‌نظر نرسد.
این تظاهرات در طولانی مدت باعث صدمه مهلکی به ایران خواهد شد و ممکن این شرایط دیری دوام نکند. و حکومت ایران از پا در اید، اما در بسیاری حالات کشور ایران توانسته تا جایی این تظاهرات را مدیریت کند. و از انچه تحول جدید نامبرده می‌شود جلو گیری کند، چنان‌که در سال ۱۳۹۸ ه‌.ش توانست موجی از اعتراض‌ها را خاموش کند.
عنایت معراج-فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*