خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / فدراسیون خبرنگاران: بیش از سه صد رسانه پس از سقوط نظام بسته شده‌اند

فدراسیون خبرنگاران: بیش از سه صد رسانه پس از سقوط نظام بسته شده‌اند

کابل/۱۵دلو/فرهنگستان
فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران ام‌روز(جمعه،‌ ۱۵دلو) با نشر یک نظر سنجی تازه گفته‌است که از میان ششصدوبیست وسه رسانه که پیش از سقوط نظام جمهوریت در افغانستان فعال بودند سه صدو هژده رسانه بسته شده اند.
بحران به میان در بخش رسانه ها در افغانستان بیشترین ضربه را به روزنامه ها وارد کرده است چنان که از میان یکصدو چهارده روزنامه اکنون تنها بیست روزنامه در افغانستان فعالیت دارند.
نظرسنجی تازه فدراسیون بین المللی خبرنگاران نشان می‌دهد که یکصدوسی و دو رادیو، پنجاه و یک تلویزیون وچهل ونه رسانه آنلاین نیز از ماه اگست به بعد از نشرات بازمانده اند.
حجت الله مجددی، رییس انجمن آزاد ژورنالیستان، گفت:« اگر اقدام برای بهتر شدن اوضاع رسانه‌ها در کشور نشود، در زودترین فرصت شاید در شش ماه پسین چند رسانه محدود در کشور فعالیت داشته باشد و دیگر رسانه ها بسته شوند.»
حفیظ الله بارکزی، رییس شورای ژورنالستان می‌گوید:«خواست ما از جامعه جهانی این است که بالای رسانه‌ها باید سرمایه گذاری کند. چون نیاز است که روند اطلاع رسانی افغانستان از اوضاع کنونی نجات داده‌شود.»
فدراسیون بین المللی خبرنگاران از بدتر شدن فضا برای فعالیت های رسانه‌یی در افغانستان هشدار می‌دهد و از جامعه جهانی می‌خواهد که جلو فروپاشی رسانه های آزاد را در افغانستان بگیرد.
این در حالی‌است که شماری از خبرنگاران در کشور از طالبان می‌خواهند که دسترسی به اطلاعات را برای آنان بهتر بسازد.
یافته های فدراسیون بین المللی خبرنگاران نشان می‌دهند که سقوط رسانه ها و تهدید در برابر خبرنگاران سبب شده اند تا از میان ۵۰۶۹ خبرنگار تنها ۲۳۳۴ تن به شمول ۲۴۳ زن به کارهای شان ادامه می دهند.
هفتاد و دو درصد از کسانی که شغل های شان را از دست داده اند بانوان استند.
انتونی بلینجر،  دبیرکل فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران، گفت:«این اوضاع نه تنها برای خبرنگارانی که شغل های شان را از دست داده‌ اند یا مجبور به فرار شده‌اند، بل برای شهروندان افغانستان که از دسترسی به اطلاعات محروم می‌شوند نیز فاجعه ‌بار است و جامعه جهانی باید به این وضعیت رسیدگی کند.»
در این میان شماری از خبرنگاران از جامعه جهانی می خواهند تا جلو فروپاشی کامل رسانه های افغانستان را بگیرد.
سمیع الله پام، خبرنگار گفت: «اگر محدویت در برابر خبرنگاران ادامه یابد، در زودترین وقت بیشتر رسانه‌ها کار شان را از دست می‌دهند و این سبب می‌شود که رسانه‌ها رو به فروپاشی  برود.»
نسیم، یک‌تن از خبرنگاران دیگر می‌گوید: «از جامعه جهانی می‌خواهیم که توجه جدی به رسانه‌های افغانستان نمایند و از حکومت می‌خواهیم که در روند اطلاع رسانی با خبرنگاران همکاری کنند تا اوضاع بهتر شود.»
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*