خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / طرح واشنگتن برای پشتیبانی از زنان افغانستان

طرح واشنگتن برای پشتیبانی از زنان افغانستان

کابل/۳۰سنبله/فرهنگستان
وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا طرح تازهٔ را برای پشتیبانی اقتصادی بانوان افغانستان اعلام کرد.
بربنیاد این طرح، انتظار می‌رود که در توانمندسازی بخش خصوصی بانوان، بانوان تجارت پیشه، جامعه مدنی، فرصت‌های آموزشی و کاریابی بانوان در افغانستان کار شود.
این طرح با همکاری دانشگاه بوستون امریکا عملی خواهد شد.
انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفت: «این یک مشارکت عامه خصوصی است که در دسترسی به آموزش، گسترش فرصت‌های کاری، حمایت از زنان تجارت پیشه در افغانستان و کشورهای دیگر، کمک می‌کند. من نمی‌گویم که این کار ساده است، با درنظرداشت محدودیت‌هایی که از سوی طالبان وضع شده اند، این دشوار خواهد بود. اما ما متعهد استیم تا این حمایت را به گونه محفوظ به زنان در افغانستان ارائه کنیم.»
وزیر خارجه امریکا گفت که بر اساس این طرح، یک میلیون دختر و زن افغان در سال‌های پیشرو در بخش‌های خصوصی و جامعه مدنی آموزش خواهند دید.
به گفته آقای بلینکن، دو هزار زن افغان در نخستین مرحله شامل این طرح خواهند شد.
انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفت: «در مشارکت با کمپنی پاد که یک کمپنی تکنالوژی امریکایی است. این طرح، برنامۀ ابتکار آموزش به یک میلیون زن و دختر افغانستان را آغاز خواهد کرد. این برنامه کمپنی پاد را کمک خواهد کرد تا خدمات آموزش حرفه‌یی را به نخستین دو هزار زن افغان از راه دور فراهم سازد.»
در همین حال، شماری از بانوان ایجاد چنین برنامه‌ها را در رشد اقتصاد زنان در افغانستان سودمند می‌دانند و می‌گویند که پس از روی کارآمدن طالبان، بیشتر زنان کارهای شان را از دست داده اند و نیاز به پشتیبانی اقتصادی دارند.
منیژه ناصری، فعال جامعه مدنی گفت: «چنین پروگرام‌های برای دختر خانم‌ها به راه بی افتد. مطمئناً که آنان می‌توانند خیلی رشد بکنند و چنانچه که ما و شما می‌فهمیم که زنان نیم قشر جامعه را تشکیل می‌دهد.»
حسنا رسولی، فعال جامعه مدنی گفت: «در این اوآخر می‌بینیم دختر خانم‌ها بسیار ضرر کرده اند. یعنی از حق تعلیم دور مانده اند. وظایف خودرا از دست داده اند. یعنی بسیار به مشکلات اقتصادی هم برخورد نموده اند.»
از سویی هم، اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان می‌گوید که هم اکنون بیش از چهارهزار زن در بخش‌های گونه‌گون سرمایه‌گذاری کرده اند و نیاز به پشتیبانی مالی دارند.
رویا حافظی، سرپرست اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان گفت: «دختران که در افغانستان زنده‌گی می‌کنند، با آمدن تحولات یک سلسله محدودیت‌های برشان وضع شد. البته با توجه به این که اکثریت زنان به دوایر دولتی و حکومت فعلاً به کار رفته نمی‌توانند و همچنان از طرف دیگر دختران استند که به مکتب نمی‌روند.»
آمارهای سال۲۰۲۰  اتاق تجارت و صنایع زنان نشان می‌دهد که بیش از پنجاه هزار زن به گونه غیر رسمی و دو هزاروپنجصد زن به گونه رسمی در بخش‌های گونه‌گون در کشور سرمایه‌گذاری کرده اند که در حال حاضر شماری از این بانوان کارهای شان را از دست داده اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*