خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد : سقوط بیشتر رشد اقتصاد جهانی
People arrive for the IMF/World Bank Annual Fall Meetings Plenary Session in Washington, DC, on October 18, 2019. (Photo by Andrew CABALLERO-REYNOLDS / AFP)

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد : سقوط بیشتر رشد اقتصاد جهانی

رئیس صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که امکان سقوط بیشتر اقتصاد جهانی وجود دارد و به ایالات متحده و چین اخطار داد که جنگ تجاری می‌تواند منجر به بدتر شدن وضعیت اقتصادی جهان شود. صندوق جهانی پول همچنین اعلام کرده است که نیاز مالی کشورهای در حال توسعه برای مدیریت بحران سلامت و اقتصاد از پیش‌بینی قبلی به میزان ۲,۵ تریلیون دلار، تجاوز خواهد کرد.

کریستالینا جورجیوا، مدیر کل صندوق بین‌المللی پول در یک کنفرانس مجازی به میزبانی موسسه دانشگاه اروپایی گفت که داده‌های اقتصادی بسیاری از کشورها کمتر از پیش‌بینی بدبینانه صندوق بین‌المللی پول بوده است. صندوق پیشتر انقباض اقتصادی سه درصد برای سال ۲۰۲۰ را پیش‌بینی کرده بود.

جورجیوا گفت: «بدون هیچ راه حل فوری پزشکی، متاسفانه ممکن است سناریوهای بدتری برای برخی از اقتصادها رقم بخورد.» او تصریح کرد که ناشناخته ماندن رفتار ویروس چشم‌اندازهای اقتصادی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

پیش‌بینی صندوق در ماه آوریل مبنی بر سه درصد انقباض اقتصاد جهانی نشان‌دهنده وقوع بدترین رکود پس از رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ است. صندوق پیش‌بینی کرده بود که کشورها در سال ۲۰۲۱ تا حدی این سقوط را جبران خواهند کرد اما بسته به مسیر وقایع در رابطه با شیوع کرونا، نتایج می‌تواند بسیار بدتر از پیش‌بینی‌های انجام شده باشد.

اقتصاد ایالات متحده که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است، تحت تاثیر تعطیلی بنگاه‌ها و کاهش معاملات ضرباتی خورده است. داده‌های منتشر شده از سوی دولت ابالات متحده در روز جمعه، ۸ مه نشان می‌دهد که نرخ بیکاری ماه گذشته به ۱۴,۷ درصد رسیده است. کاخ سفید گفته است که نرخ بیکاری در ماه مه می‌تواند رکورد ۲۰ درصد را بزند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده است که چین را به خاطر نحوه مدیریت ویروس تنبیه خواهد کرد. او گفته که تعرفه‌های جدید اعمال می‌کند و روز جمعه نیز این موضوع را مطرح کرد که ممکن است به فاز اول پیمان تجاری ایالات متحده و چین پایان دهد.

مقامات ارشد اقتصادی چین و آمریکا روز جمعه گفتند که به اجرای پیمان تجاری ادامه می‌دهند، اما آمارها نشان می‌دهد که چین بسیار کمتر از تعهد خود نسبت به خرید کالاهای آمریکایی اقدام کرده است. بر اساس هدف یک ساله پیمان تجاری چین و آمریکا، چین باید خریدهایش را نسبت به سال ۲۰۱۷، ۷۷ میلیارد دلار افزایش می‌داد.

رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که سیاست‌های محافظتی اقتصادی می‌تواند به کاهش رشد اقتصادی دامن بزند.

او گفته است که تلاش برای بهبود تجارت جهانی به بهبود اقتصاد جهانی نیز کمک می‌کند، در غیر این‌صورت «هزینه‌ها بالا می‌رود، درآمدها کم می‌شود، و ما در دنیایی ناامن‌تر خواهیم بود.»

جورجیوا گفته است که صندوق بین‌المللی پول تاکنون به درخواست ۵۰ کشور از مجموع ۱۰۳ کشور نیازمند کمک مالی پاسخ گفته است. کشورهای فقیر بیش از سایر کشورها در معرض تهدیدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا هستند.

یک اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول روز پنج‌شنبه گفته بود که شرایط از ماه مارس بسیار بدتر شده. در آن زمان صندوق پیش‌بینی کرده بود که بازارهای در حال رشد و کشورهای در حال توسعه به ۲,۵ تریلیون دلار وام خارجی برای مدیریت بحران بهداشتی و اقتصادی خود نیاز دارند.  او گفت: «بحران احتمالا بیشتر طول می‌کشد، و نیازها بیشتر خواهد شد، و حتی از این عدد نیز بیشتر می‌شود.»

منبع : زمانه

۱۰٫۰۵٫۲۰۲۰

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*