خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / شیخ‌الشعرا افغانستان بدرود حیات گفت

شیخ‌الشعرا افغانستان بدرود حیات گفت

کابل/۶قوس/فرهنگستان
استاد «برات‌علی فدایی هروی»، شاعر پیش‌کسوت و نامدار افغانستان که به‌دلیل سابقه‌ طولانی در سرایش شعر، به «شیخ‌الشعرا» شهرت یافته بود در سن ۹۲ سالگی درگذشت.
«محمد کاظم کاظمی» شاعر و پژوهشگر افغانستان با انتشار خبر درگذشت استاد فدایی هروی در کانال تلگرام خود نوشت: استاد براتعلی فدایی هروی بدرود حیات گفت.
او را می‌توان بزرگِ شعر امروز افغانستان دانست، شاعری با بیش از هفتاد سال سابقه شعری و سرایش آثار بسیار و پرورش شاگردان متعدد، به همین سبب او را لقب «شیخ‌الشعرای افغانستان» داده‌اند، او در طول‌ سال‌های عمرش در حوزه‌های مختلف شعری از عشق و عرفان تا شعر مقاومت قلم زده است. صراحت بیان او زمانی سبب شد که از کادر رهبری اداره محلی ولایت بادغیس با فرمان مستقیم «ظاهرشاه» برکنار شود و با تهدید مستقیم والی (استاندار) وقت از کار دولتی دست بکشد و به هرات برگردد.
او در جریان سال‌های جهاد و مقاومت به ایران رفت و از همان‌جا برای انگیزه دادن به هم‌فکرانش، حلقات شعر و شاعری را گردانند‌گی می‌کرد.
شاعران و اهل ادب در هرات و دیگر شهرهای افغانستان برای برات‌علی فدایی هروی، احترام ویژه‌ای قایل‌اند و او را هم‌پایه شاعران نام‌داری چون قاری عبدالله، غلام‌احمد نوید، غلام‌نبی عشقری و حتا استاد خلیل‌الله خلیلی می‌دانند.
جان‌مایه‌ی اصلی شعرهای او «مقاومت» و اشعاری در مدح بزرگان دین اسلام بود، او بیش‌ از نیم قرن فعالیت ادبی کرده‌است.
استاد فدایی به‌ پاس فعالیت‌های ادبی و فرهنگی‌اش از سوی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با دریافت مدال تقدیر شد و چندی پیش انجمن ناظم هروی به ‌نام او مسما شد.
او در دوران جهاد و مقاومت فعالیت نظامی داشت و گروهی از نیروهای مجاهدان را در نبرد با نیروهای شوروی سابق رهبری می‌کرد.
استاد فدایی هروی از ۱۷سالگی سرودن شعر را آغاز کرد و پس از پایان صنف هفتم مکتب در اداره ارزاق هرات و سپس ریاست فواید عامه‌ی بادغیس مشغول کار شده است.
او درحالی که ۹۱ سال سن داشت، بازهم در برخی محافل ادبی هرات شرکت می‌کرد، دست به قلم بود و شعر می‌سرود.
استاد فدایی بیش‌تر از نیم قرن سابقه‌ی سرودن شعر دارد و صراحت بیان و آزادمنشی او زبان‌زد خاص و عام است.
استاد فدایی هروی در طول سال‌های پربرکت زندگی خود علاوه بر این‌که شاگردان زیادی تربیت کرد، آثاری هم از خود به یادگار گذاشت.
«حریم راز»، «منتخبی از آثار فریاد خون‌»، «گنج اسرار و راز سخن‌»، «چامه‌ها و چکامه‌ها»، «راه روشن و گنج در ویرانه»، مهم‌ترین آثار استاد فدایی هروی است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*