خانه / خانواده / زنان / شهناز رسولی برنده‌ي بهترین جایزه پزشکی جامعه سویدن شد

شهناز رسولی برنده‌ي بهترین جایزه پزشکی جامعه سویدن شد

کابل/۱۰حوت/فرهنگستان
شهناز رسولی بانوی افغانستانی برنده‌ی جایزه تلاش و مبارزه برای بهبود بهداشت جامعه سویدن در سال ۲۰۲۱ شد.
این جایزه یکی از معتبرترین جوایز جامعه‌ی پزشکی سویدن است که همه ساله برای داکتران فعال اهدا می‌شود.
این جایزه روز گذشته (دوشنبه، ۲۸ فبروری) رسماً در مجلس نماینده‌گان شمال سویدن به خانم رسولی اهدا شد.
خانم رسولی تحصیلات خود را در رشته‌ی پرستاری در سویدن به پایان رسانده است. او مسوول بخش بیماری‌های سرطانی در شفاخانه‌ای موسوم به «سوندوربی» است. این شفاخانه از مجهزترین درمان‌گاه‌های سویدن محسوب می‌شود.
رسولی همچنان مسوول آموزش و بررسی صلاحیت به دانش‌جویانی‌ست که دوره‌ی آموزشی خود را سپری می‌کنند.
شهناز رسولی هفده سال پیش زمانی که دانش‌جوی طب معالجوی در کابل بود به سویدن مهاجرت کرد. او از ولسوالی جغتوی ولایت غزنی است.
در مراسمی که روز‌گذشته در مجلس نماینده‌گان شمال سویدن (شهر لولیو) برگزار شده بود؛ رییس مجلس گفت که تلاش خانم رسولی برای بهبود بهداشت در جامعه، ارتقای سطح آگاهی بهداشتی در میان مهاجران، ایجاد یک گروه از خانم‌های فعال افغان به هدف ترویج و رعایت موارد بهداشتی قابل قدر و تقدیر است.
خانم رسولی می‌گوید که او به کمک مهاجران افغان به ویژه مرکز فرهنگی افغان‌های شمال سویدن توانسته به مشکلات بهداشتی جامعه‌ی مهاجران به ویژه افغان‌ها رسیده‌گی کند.
او گفت، سعی و تلاش خانم‌هایی که همواره با او در تماس‌اند، باعث شده است که مشکلات بهداشتی مهاجران افغان در شمال سویدن کاهش چشمگیری یابد.
سیستم بهداشت و درمان و بیمه‌ی درمانی و سلامت در سویدن، یکی از بهترین‌ سیستم‌ها در جهان است.
همه ساله این کشور در فهرست ده سیستم برتر بهداشتی جهان قرار می‌گیرد. این رتبه‌بندی‌ها، معمولاً مبتنی بر کارایی مراقبت‌های بهداشتی، هزینه و اُمید به زندگی در این کشور صورت می‌‌گیرد.
به اساس گزارش‌ها اکثریت مردم سویدن، خود داوطلبانه محدودیت‌هایی نظیر فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند. دولت هم اجتماعات بیش از ۵۰ تن و دیدار از خانه‌های سالمندان را ممنوع کرده است.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*