خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / شام غریبان؛ اندوه بار ترین سکوت تاریخ اسلام

شام غریبان؛ اندوه بار ترین سکوت تاریخ اسلام

کابل/۱۷اسد/فرهنگستان
مردم غرب کابل ام‌شب جاده‌های خلوت و تاریک برچی را با شمع‌‌‌‌های روشن رنگی خاصی داده است، خیابان‌‌ها با ترانه‌ای:« ام‌شب به صحرا بی کفن جسم شهیدان است شام غریبان است زینب پریشان است…» محل عزاداری برای مردم اهل تشیع شده‌است.
نوحه سرایی‌ها سکوت را در دل کابل شکسته و مردم با علاقه‌ای خاص به جاده های خلوت در تاریکی شب باشمع های روشن آمده اند که این شب تاریخی را به یاد امام سوم شان اشک بریزند.
شام غرییان مراسم مذهبی اهل تشیع است که پس از ظهر عاشورا زمانی که سیدالشهدا به شهادت می‌رسد لشکر یزید به دستور اربابان شان به غارت وسوزاندن خیمه های اهل بیت حسین بن علی امام سوم شیعه یان می‌پردازند. پس از آن اهل بیت اش را به اسارت گرفته واز کربلا تاشام پای پیاده بدون هیچ مردی همراه باسرهای بریده شده به سمت شام می‌برند. شیعه یان بخاطر بی یاور بودن دختر علی ع  حضرت زینب این شب را با روشن کردن شمع و نوحه‌سرایی  برگزار می‌کنند واشک می‌ریزند.
مایه اصلی این مراسم مذهبی سوزاندن خیمه های اهل‌بیت حسین بن علی و به اسارت گرفتن اهل بیت اش توسط لشکر یزید بن معاویه می‌باشد.
بعضی رسوم خاص، مانند روشن‌کردن شمع یا نشستن در تاریکی، باعث تفاوت عزاداری این شب با دیگر شب‌های محرم می‌شود.
جوانان و نوجوانان افغان با حضور گسترده در اين مراسم در غم و اندوه شهادت قافله سالار شهيدان ، امام حسين(ع) و هفتاد و دو تن از ياران باوفاي ايشان اشک ماتم ريختند.
سید احسان گردیزی  جوان اشتراک کننده دراین مراسم به فرهنگستان هدف از اشتراک اش را چنین می‌گوید ”  امشب شب است که حضرت زینب یاور کاروان وفرزندان برادرش است ودرسوک ونبودن برادر اش می‌نالد آغاز دشواری های حضرت زینب که تاریخ این انقلاب را در دل تاریخ ابدی ساخت قسمی که حرف آزادگی حضرت زینب حرف اول است وهمه می‌گویند کربلا درکربلا می‌ماند اگر زینب نبود.”
بانو رویا سلطانی روضه خوان که به روی جاده شهرکابل آمده است می‌گوید”امشب شب پیروزی حق بر باطل است.امشب زینب سر بلند است که در راه عدالت خواهی، یار و یاور برادر بوده است تا شیوه رفتاری مسلمانان را در تاریخ به ثبت برساند..”
او همچنان می‌افزاید: ام‌روز باید گریست، به یاد شهیدان بی گناه  که با وجود داشتن دانش فکری بالا، هنوز کودکان و جوانان ظالمانه تر از هزارو چهار صد  سال قبل به شهادت می رسند.
ام‌سال نیز همانند سال‌های قبل هزاران تن از عزاداران حسيني با حضور در حسينيه‏ ها و مساجد دركابل، چراغ‏‌ها را خاموش كرده و در تاريكي شب، با سردادن فرياد «يا حسين» مراسم شام‏ غريبان را برگزار کردند.
در اين مراسم ، شمع هاي زيادي به ياد صحنه تاريک کربلا روشن شد و جوانان شيفته خاندان اهل بيت(ع) با تجمع در اطراف شمع ها به سر و سينه خود زدند. نوحه خوانان نيز در غم اسارت خاندان اهل بيت(ع) مديحه سرايي کردند.
این جوانان همچنان به یاد شهدای حادثات اخیر در شهر کابل نیز دست به دعا برداشتند.
این مراسم مذهبی همه ساله پس از ظهر عاشورا  در کشور های چون ایران، عراق  و پاکستان  نیز برگزار می‌گردد. با این تفاوت که درپاکستان دراین شب از فرش استفاده نمی‌کنند تا روی آن بنشینند
صبریه ابدال-فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*