خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / سمنگان ، مدینه فاضله افراطیون ؛ 

سمنگان ، مدینه فاضله افراطیون ؛ 

سمنگان، مدینه فاضله افراطیون؛
افراطیون در سمنگان مانع برگزاری یک جشنواره فرهنگی شدند

در مدینه فاضله افراطیون و طالبانیزم؛ هنر، دانش و زن جایگاهی ندارد. آنگاه که افراطیت میدان را به دست می‌گیرد روزگار عجیبی می‌شود؛ در چنان روزگاری، شعر را، شعور را، زن را، هنر را، و «خدا را در پستوی خانه نهان باید کرد». در چنان روزگاری قصابان با کنده و ساطوری مستقر می‌شوند تا تبسم را در لب‌ها بخشکانند و مانع هر جهش و تپشی شوند که خرد، خودآگاهی و هنر را با خود دارد.
مخالفت افراطیون با هنر و معرفت پیشینه دراز و دلایل مشخص دارد. تندروهای دینی، مدینه فاضله شان را به روی خشت‌های جهل و خرافه ساخته‌اند و هنر و دانش مانند سیلی بنیادبرافکنی است که سنگ‌بناهای این شهر پر توهم را برمی‌کند.
یکی از اهداف اصلی طالبان و دیگر گروه‌های افراطی حذف تهداب فرهنگ، هنر و حضور زن از جوامع است. مرور حکومت پنج ساله طالبان -که مجسمه بودای بامیان در همان روزگار تخریب و نام زنان و هنر از جامعه «شیفت دیلیت» شد- این ادعا را اثبات می‌سازد،‌ اما در چنین روزگاری نوشتن یک شعر، برگزاری یک کنسرت، برپایی یک نمایشگاه عکس، آوازخواندن یک زن و بازکردن دروازه یک مکتب، بزرگترین سلاح در برابر فکر طالبانی، جهل و زدودن جنگ است.
شما حتما در شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌ها این خبر را خوانده‌اید: «افراطیون مانع برگزاری جشنواره فرهنگی- هنری دفتر همکاری‌های سمیع حامد در سمنگان شده‌اند». اتفاق نوی نیست، پیش از این جشنواره دمبوره در بامیان نیز با چنین مخالفت‌هایی رو به رو شد، چند روز پیش‌تر از جشنواره دمبوره، افراطیون در هرات ضیای رفعت، شاعر و استاد دانشگاه را به جرم نوشتن شعر تکفیر کردند. چنان که جامعه بی سواد سقراط را شوکران داد و گالیله را محکمه کرد. چنان که جهل فرخنده را در قلب کابل آتش زد. این جدال، جدال همیشه‌گی علم و جهل است.
آزمون خلاق کیمیا و فزیک بین اول نمره‌ها، برگزاری کنسرت برای بانوان، برنامه‌ی بزرگ آموزش از طریق سرگرمی برای بانوان، نمایشگاه نقاشی بانوان، نمایشگاه نقاشی هنرمندان نامور سمنگان، مسابقه و نمایشگاه عکاسی، مسابقه‌ی بایسکیل‌رانی تیم ملی بانوان، برنامه‌های غلام سخی برای کودکان در کوچه‌های سمنگان، برنامه‌ی طنز با ستاندآپ کمیدی‌های آقای بامیانی، کنسرت محلی ضیای سمنگانی، سخنرانی داکتر سمیع حامد در باره‌ی ادبیات و برنامه‌ی شعرخوانی و ترانه‌خوانی با کودکان برای کودکان و مسابقه‌ی «رستم سمنگان» بخش‌هایی از جشنواره‌ای بود که قرار بود توسط دفتر همکاری‌های داکتر سمیع حامد در سمنگان برگزار شود.
در حالی که حکومت محلی سمنگان یکی از همکاران جشنواره سمنگان بوده، جمعی از برگزاری یک جشنواره، بخاطر حضور زنان، برپایی موسیقی، شعرخوانی و برگزاری نمایشگاه نقاشی و عکس جلوگیری کرده‌اند. این در حالی است که در دانشکده‎های هنر دانشگاه‌های افغانستان بی هیچ مانع قانونی و منطقی موسیقی، عکاسی، نقاشی و ادبیات به طور رسمی درس داده می‌شود، رسانه‌های افغانستان همه روزه موسیقی زنان را بی هیچ مانع قانونی پخش می‌کنند، مشارکت و حقوق زنان از سوی دولت و مردم سال‌هاست پذیرفته شده است و دشمنی با حضور زنان و جشنواره‌های هنری هیچ نوع توجیهی ندارد.
راسل در یکی از کتاب‌هایش افسانه‌ای از مردم بومی افریقا را نقل می‌کند، در این افسانه مردی میمون‌های جنگل را با خشونت و لت و کوب دیکتاتورانه رام کرده و سالیان دراز توسط آن‌ها برای خودش کیله‌ جمع می‌کند. میمون‌ها تا پیرشدن مرد نیز با ترس از لت و کوب‎شدن و با یاد ابهت جوانی او برایش کیله می‌آورند. در یکی از روزها یک میمون کوچک که جوانی مرد را ندیده است کیله‌ای را دزدی می‌کند، مرد به خیال گرفتن میمون کوچک از پشت او می‌دود. طبیعی است که پیرمرد تاب و توان جوانی اش را از دست داده و پس از دویدن اندک زمینگیر می‌شود. میمون‌ها در می‌یابند که دیکتاتور آن دیکتاتور سابق نیست، آن‌ها برای به دست‌آوردن آزادی شان به یک جرقه نیاز داشتند و کار میمون کوچک آن جرقه را برافروخت. میمون‌ها در برابر دیکتاتور برخاستند و به رهایی رسیدند.
جسارت داکتر سمیع حامد در برگزاری جشنواره‌های ولایتی، همان جرقه‌ای است که می‌تواند ما را به رهایی برساند، قشر با سواد و نسل نو افغانستان باید از برنامه‌های فرهنگی- هنری داکتر سمیع حامد پشتیبانی و تیم داکتر حامد را در برپایی این جشنواره‌ها یاری کنند. نهادهای مدنی در سمنگان باید بیشتر کار کنند تا شعور و شور مدنی مردم بالا برود و بتوانند خود تصمیم بگیرند. مثل مردم بامیان که نگذاشتند آخندها جلو جشنواره دمبوره را بگیرند.
اگر حکومت می‌خواهد با طالبان مبارزه کند از اینجا آغاز کند: از مبارزه با طالبانیزم. مسلم است که هرقدر افراط‌گرایان نفوذ بیشتر پیدا کنند روند پیشرفت کندتر می‌شود. حکومت باید بداند که موفقیت افرطیون در سمنگان باعث جلوگیری از روشنگری، پیشرفت،‌ افراطی‌شدن بیشتر فضا، قربانی‌شدن زنان و ناامیدشدن کسانی که دغدغه و برنامه‌ی فرهنگی دارند می‌شود. حکومت مرکزی باید برای برگزاری جشنواره فرهنگی- هنری سمنگان تلاش کرده، با کسانی که مانع پیشرفت‌های علمی، فرهنگی می‌شود و افراطیت را تبلیغ و گسترش می‌دهند برخورد جدی کند و نگذارد که سمنگان به مدینه فاضله افراط‌گرایان تبدیل شود.

چهارشنبه ۱۱ اسد ۱۳۹۶

نویسنده : رامین مظهر

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*