خانه / خبرها / سفر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به هند

سفر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به هند

سفر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به هند!

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان صبح امروز به دعوت نارندا مودی صدراغظم هند به دهلی‌نو سفر کرد و در میداان هوائی نظامی این کشور مورد استقبال وزیر دفاع هند و دیگر مقامات بلندپایه هندی قرار گرفت.
اشرف غنی با مقامات هندی دیدار و گفتگو کرد. نارندا مودی صدراغظم هند از رئیس جمهور افغانستان در کاخ حیدر آباد در دهلی نو استقبال کرد. در دیدارنارندرا مودی صدراغظم هند با اشرف غنی موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی بررسی شد.در این دیدار دو طرف بر ضرورت وجود عزم بین المللی برای پایان دادن به تهدید تروریسم جهانی و منطقه ای تاکید کردند.
در حالیکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا حدود دو ماه پیش استراتژی جدید این کشور در مورد افغانستان و جنوب آسیا را اعلام کرد و این استراتژی موافقان و مخالفان بسیاری در افغانستان و منطقه داشته است، غنی و مودی نیز در دیدار با یکدیگر درباره این استراتژی تبادل نظر کردند.
ترامپ در این استراتژی خواستار ایفای نقش بیشتر هند در افغانستان شده بود و در این دیدار نیز دو طرف این استراتژی را فرصتی برای ایجاد صلح پایدار و ثبات در در افغانستان و جنوب آسیا و همچنین گسترش همکاریهای بین دو کشور و منطقه دانستند.
پیش از این دیدار رئیس جمهوری افغانستان با رام نات کووید رئیس جمهور هند درباره گسترش روابط کابل-دهلی‌نو بحث و تبادل نظر کردند، و همچنین رئیس جمهوری افغانستان با خانم سوشما سوواراج وزیر امور خارجه ی هند دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور گفتگو کردند.
اشرف غنی ضمن دیدار با سوشما سوواراج وزیر خارجه هند درباره روابط روابط دوجانبه و همکاری‌های استراتژیک گفتگو کرد.
در این دیدار دو طرف درباره گسترش همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، ترانزیت و مبارزه با تروریسم نیز رایزنی کردند.
رئیس‌جمهوری افغانستان از هند خواسته که در بخش معدن، نساجی و صنایع دستی افغانستان را یاری رساند.
وزیر خارجه هند اعلام کرده که هند همانند گذشته در عرصه‌های مختلف با دولت و مردم افغانستان همکار خواهد بود.
اشرف غنی در دیدار با مقام‌های هندی با اشاره به گسترش روابط اقتصادی و تجارتی میان دو کشور خواستار اتصال هند با آسیای مرکزی از طریق دهلیز بحری شده است، دهلیزی که به گفتۀ وی می تواند منطقه را به مرکز همکاری‌های اقتصادی مبدل کند.
صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه، محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی، نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم و شماری از مقام‌های دیگر دولت افغانستان رئیس‌جمهوری را در این سفر همراهی میکنند
در سفر اشرف غنی به هند کنفرانس خبری برگزار نشد و رسانه ها از جزئیات مذاکرات و گفتگوهای دو طرف خبری منتشر نکردند.
گفتنی است که همزمان با سفر اشرف غنی به هند، رکس تلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، نیز وارد دهلی جدید شده است تا با مقام‌های هندی پیرامون مسایل مختلف بحث کند. رکس تلرسن پیش از سفر به هند با مقام‌های پاکستانی در اسلام آباد دیدار کرده و یک روز پیش از آن با رهبران افغانستان در پایگاه هوایی بگرام دیدار کرده بود.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۲۵ اکتوبر ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*