خانه / خانواده / زنان / ستوده، دانش‌آموز معترض هراتی؛ یکی از ۲۵ زن تاثیرگذار جهان

ستوده، دانش‌آموز معترض هراتی؛ یکی از ۲۵ زن تاثیرگذار جهان

کابل/۱۲قوس/فرهنگستان
روزنامه فایننشل تایمز لندن، نام ستوده فروتن دانش آموز پانزده ساله هراتی را در فهرست ۲۵ زن تاثیر گذار سال ۲۰۲۱ جا داده است.
ستوده فروتن یک ماه پیش در محفلی در هرات که مقام‌های حکومت تازه نیز حضور داشتند، در سخنرانی کوتاه پُر شور مسوولان امارت اسلامی را تشویق کرد که اجازه ادامه تحصیل و آموزش را به دختران بدهند.
در پی این اعتراض و هماهنگی‌های شورای منتخب آموزگاران هرات، مقام‌های محلی هرات بدون درنظرداشت مسئولان مرکزی و دستور کابینه سرپرست طالبان، دستور دادند که مکاتب دخترانه باز شود.
این جسارت ستوده باعث شد که توجه رسانه‌های ملی و بین‌المللی به او جلب شود. چون از زمان قدرت‌گیری گروه طالبان، معترضان و خبرنگارانی‌که اعتراضات مدنی شهروندان را پوشش خبری دادند، دستگیر و شکنجه شدند و گردهمایی‌های زنان همیشه با شلاق و شلیک گلوله همراه بود.
فروتن گفت: «امروز من منحیث نماینده دختران، می‌خواهم پیام دل مان را به شما برسانم. ما همه می‌دانیم که هرات شهر علم است، چرا مکاتب دخترانه بسته بمانند؟»
ملالی یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل، در توصیف ستوده فروتن، در روزنامه فایننشل تایمز نگاشته است: «او به اقدامات طالبان اعتراض کرد و خواستار بازگشایی مکتب‌ها برای دختران در هرات شد.  نترسی و قدرت او رهبران طالبان در هرات را وادار کرد تا به دختران اجازه دهند به مکتب‌های متوسطه بازگردند.»
ملالی یوسف‌زی افزود که ستوده جرأت کرد از حق دختران برای تحصیل دفاع کند و جهان باید به صدای او و دختران سراسر جهان گوش دهد.
به این ترتیب نام ستوده فروتن در کنار نام‌ زنان مشهوری مانند نانسی پلوسی، رییس کانگرس امریکا، اوکونجو لویلا، رییس سازمان تجارت جهانی، اسکارلت جوهانسون، بازیگر سینما ‌و برخی زنان نام‌دار دیگر در فهرست ۲۵ زن تأثیرگذار جهان قرار گرفته است.
روزنامه فایننشل تایمز همه ساله فهرست بیست و پنج زن تاثیرگذار جهان را که در بخش‌های صلح و فعالیت‌های سودمند برای بانوان کارکرده اند، را پخش می‌کند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*